Saturday, April 10, 2010

Mertua Vs Menantu

Alahai tak lama lagi saya bakal jadi mak mentua. Maklumlah dua anak dara saya dah besar panjang. Memang dah patut pun berkahwin. Kalau orang dulu-dulu umur baya mereka tu dah beranak pinak. Tapi kalau ikutkan zaman sekarang ni umur macam-macam tu masih muda belia. Masih budak mentah. Letaklah mereka kat dapur memang tak jadi apa. Silap haribulan dia orang pergi cuci tangan beli makanan bungkus je.

Haha memang kuat berangan saya ni, tak ada satu kelibat pun yang datang nak meminang, nak jadi mak mentua apa ke bende? Calon menantu pun tak menentu lagi dah berangan nak jadi mak mentua.

Saya akui saya ni emak yang sangat berfikiran kuno. Kalau boleh secepat mungkin saya nak kahwinkan anak. Saya nak mereka ikut jejak langkah saya kahwin pada usia belasan tahun. Lagi cepat mereka kahwin lagi lagi senang hati saya.

Namun tak semua di antara kita ni boleh jadi mak mentua yang baik dan disanjung oleh menantu. Panduan buat semua para ibu-ibu yang mempunyai anak-anak dah besar panjang tu...buat semua bakal-bakal mak mentua, belajarlah untuk jadi mak mentua dan bukan 'ibu mertuaku'.

Sebenarnya untuk jadi mak mentua yang baik sangat mudah. Iaitu jangan banyak sangat interfere dalam hubungan antara anak dan menantu kita sekalipun hati tak berkenan langsung dengan gelagat menantu kita. Biar mereka belajar bertatih sendiri perlahan-perlahan dalam meiniti kehidupan rumahtangga tanpa perlu ada sebarang campur tangan oleh kita.

Saya berani mengatakan tidak ada seorang pun menantu yang sanggup dinasihati atau ditegur oleh ibu mertua mereka sekalipun mereka bukan perempuan sempurna sebagai isteri kepada anak kita.

26 comments:

Atiqah said...

sampai skrg mak sy ada konflik dgn opah sy smpai sy fobia dgn nama 'mak mertua'..dlu pernah ckp kat abah, kalo nk cri suami kat sy, kena cri laki yatim piatu..sbb sy takut nk ada mak mertua..smpai skrg kot msh fobia semenjak tgk hubungan opah dan mak makin tegang hari2..mcm nk meletup rumah..aishhh moral of the story, jgn dok sebumbung

Saya Noury said...

ermm, bakal suami saya duda, malah katanyer campur tangan keluarga adalah titik keretakan rumah tangga..betul ke?untie tak tido lagi ke?

Khadijah Zek said...

hopefully blh dpt ibu mertua yg sporting mcm aunty...=)

Lina Rahim said...

betul kata kak nani, biar berlatih sendiri perlahan-lahan.pasangan yang 'baru nak hidup' macam-macam yang mereka perlu pelajari, jadi ada sedikit tekanan untuk jadi yang terbaik. so kalau mertua masuk campur akan menambahkan ketegangan

Lina Rahim said...

betul kata kak nani, biar berlatih sendiri perlahan-lahan.pasangan yang 'baru nak hidup' macam-macam yang mereka perlu pelajari, jadi ada sedikit tekanan untuk jadi yang terbaik. so kalau mertua masuk campur akan menambahkan ketegangan

Lina Rahim said...

betul kata kak nani, biar berlatih sendiri perlahan-lahan.pasangan yang 'baru nak hidup' macam-macam yang mereka perlu pelajari, jadi ada sedikit tekanan untuk jadi yang terbaik. so kalau mertua masuk campur akan menambahkan ketegangan

Lina Rahim said...

betul kata kak nani, biar berlatih sendiri perlahan-lahan.pasangan yang 'baru nak hidup' macam-macam yang mereka perlu pelajari, jadi ada sedikit tekanan untuk jadi yang terbaik. so kalau mertua masuk campur akan menambahkan ketegangan

Lina Rahim said...

betul kata kak nani, biar berlatih sendiri perlahan-lahan.pasangan yang 'baru nak hidup' macam-macam yang mereka perlu pelajari, jadi ada sedikit tekanan untuk jadi yang terbaik. so kalau mertua masuk campur akan menambahkan ketegangan

Lina Rahim said...

betul kata kak nani, biar berlatih sendiri perlahan-lahan.pasangan yang 'baru nak hidup' macam-macam yang mereka perlu pelajari, jadi ada sedikit tekanan untuk jadi yang terbaik. so kalau mertua masuk campur akan menambahkan ketegangan

abang ensem said...

Naseb baek la teman dah kawen. Kalo tidak.. mesti teman promote diri teman untuk jadi salah sorang candidate untuk jadik menantu mike... hehehe

Hanis Zalikha said...

Mama lah yang paling best sekali. Mak mertua mama the coolest kot. Nenek Kedah gila sempoi. Asalkan anak dia bahagia. Kekna pun best! Bakal mak mertua pemurah suka shoppingkan dia!

miss capricorn said...

alhamdulillah...ibu saya dengan opah ok je.kamceng woooo~opah lagi selesa tinggal dgn sy dari rumah anak perempuan sendiri.
tp ada jgak makcik2 lain yg x ngam dgn mertua dorg.
pokok pangkal nyer kena pandai amik dan jaga hati...

nurulshahadatein said...

ibu saya sangat beruntung dapat mak mertua yang tak tau nak cakap macam mane baik nya. (nenek saye). dia layan sehabis baik pada semua menantu- menantu dia baik lelaki mahupun perempaun. kalau anak- anak dia semua balik memang dia tak akan kasi menantu- menantu dia turun dapur takut penat kate nya. untk satu hari yang pertama la.
tapi nenek saye ni garang pulak dengan anak- anak dia. hihi....
maksud saye tegas. dari apa yang saya tengok nenek saye memang betul- betul sayang dan hormatkan menantu- menantu dia. dan menantu- menantu dia selama ni tak pernah 'pijak kepala' dan ambil kesempatan atas kebaikan nenek saya tu.
saye nak ade mak mertua macam nenek saye. hehe

Amalina Peter said...

Haha...betuuul...I'm 20 years old student, married. My sis pun married at 21. Our biggest fear before marriage adalah ibu mertua tapi Alhamdulillah Allah lebih tau ujian untuk hambanya. Doa je byk2.

amalina-peter.blogspot.com

JMR said...

bestnya kalo dpt mak mertua cam aunty..bahgia idop..:-)

Rina Salleh said...

alhamdulillah mak dengan nenek (mak abah) takde banyak masalah:)

kaknani pun kalau jadi mentua mesti sporting dan jadi mentua yang baik. beruntung bakal menantu :p

mizzura said...

saya pula..takut menjadi menantu..

Zaza said...

alhamdulillah saya dapat mak mertua yang best. bersyukur. never judging, always receiving with love!!:) It depends a lot also on how your spouse bekerjasama nak selesaikan masalah rumah tangga. jgn sikit2 je dah nak ngadu kat mak sendiri/mak mertua. we believe in in-house solutions and communication.

Kekna said...

Anda mungkin boleh get along dengan bakal menantu anda. Tapi bakal mak mertua saya suka sembang. Tapi saya tak tahu nak sembang. Jauh lagi perjalanan saya.

MasReena said...

saya jeles dgn mak saya yang kahwin dgn ayah saya anak yatim piatu. so mak saya bahagia je hidup takde sapa kaco..

saya pon lepas ni kalau kahwin lagi memang nak carik lelaki yg yatim piatu.. sebab diorang akan sayangkan kita sb dalam dunia ni hanya ada kita. kalau husband i sekarang, berlagak habis

zino said...

satu hari tercapai cita cita tu.. hehe

Ms. Cleopatra said...

I am one of the unlucky ones who had a MIL who likes to meddle into our life. Memang menguji ketahanan rumahtangga....

D'lla said...

hmm dugaan mcm2..sabo ja la..erk..mcmna la nnti ngan mak mertua & pak mertua.harap2 ok la,amin..fuhh

Amy said...

Totally agree with you Kak Nani when you said 'tidak ada seorang pun menantu yang sanggup dinasihati atau ditegur oleh ibu mertua mereka sekalipun mereka bukan perempuan sempurna sebagai isteri kepada anak kita.'

azafhasz said...

harap sangat dapat mak mertua yg sporting and supportive...
ye ar...
bkn sng nk hidup berumah tangga...
lagi2 zaman skrg yg mmg banyak dugaan ni...
semoga saye dapat mak mertua yg best...
amin....

Sheherazade said...

Alhamdulillah MIL saya ade ciri2 yg Pn Nani nyatakan