Tuesday, October 12, 2010

Wedding Of The Year

Seronok tengok orang terima menantu. Itulah pengorbanan mak bapak..sanggup berhabis untuk anak-anak menempuh hari yang paling bersejarah dalam hidup mereka.

Bukan senang nak mengadakan kenduri kahwin. Bukan kerja mudah. Kalau saya, saya akan cuba buat se simple mungkin sebab saya dah pasti ianya merupakan satu perkara yang paling memenatkan.

Insyallah kalau ada jodoh Liana tahun depan saya juga akan terima menantu. Bagi menjimat wang masa dan tenaga saya rasa pelamin tak perlu. Cukuplah sekadar hiasan ringkas tetapi anggun di meja pengantin. Pengantin tak perlu bersanding. Setelah makan beradab, saya akan syorkan pengantin pergi berkenalan dengan tetamu dari meja ke meja.

Saya sanggup berbelanja lebih untuk keselesaan para tetamu dengan menyediakan makan berhidang. Saya ni agak kolot, jadi macam mana modenpun saya tetap berbalik kepada cara orang dulu-dulu buat kenduri kahwin iaitu menyediakan makan hidang instead of makan buffet.


Masih lagi kolot, saya lebih suka buah tangan untuk tetamu diberi dalam bekas cantik, unik dan kecil. Cuma telur saya akan ganti dengan coklat yang enak.

Satu lagi impian saya...daripada saya spend duit untuk door gift yang macam-macam lebih baik saya sediakan bungkusan nasi minyak dan sedikit lauk-pauk sebagai berkat kepada para tetamu untuk dibawa pulang.Pasti mereka lebih gembira.



Sebenarnya banyak lagi...tapi tak larat den nak upload. so selamat menatap gambar2.


Selamat Pengantin Baru Nurul Huda Rosli dan Mohammad Faisal


Pelamin di padang depan rumah kami yang sedang di siapkan......


Bunga mengikut warna tema merah jambu dan putih.


Bunga daisy sebagai hiasan meja tetamu.

Pintu gerbang berbentuk hati.


Khemah serta kerusi meja yang tampak bergaya dengan warna-warna lembut..


Pandangan pelamin dari sisi kanan setelah disiapkan.


Singgahsana cinta mereka berdua.


Pandangan keseluruhan pelamin.

Meja pengantin dihias penuh bunga-bungaan.

Sisi kanan pelamin dalam rumah yang indah menawan.


Ringkas dan menawan.



Lama dah tak tangkap gambar dengan pengantin.


Gembira zila dapat terima menantu. Tahniah sekali lagi.


Seingat saya...tak pernah bagi hadiah pengantin...bagi sumbangan duit jerlah..walau sikit dapat juga mengurangkan beban tuan rumah.


Hari ni potong kek...minta-minta esok bolehler tolong potong sayur ya suami terchenta....
Ok dah kenyang.....nak balik...heh heh depan rumah jer...

35 comments:

Sheherazade said...

Salam


ooo,saya suke sgt dengan impian/idea Pn Nani...rindu dgn mkn berhidang

tapi tu la kekangan tenaga kerja mase saya nikah dulu :)

fazemy said...

Fuhhhh grandnya..cantik:-)

Bidin@pidin said...

meriah nyer wedding pink colour...
heheheh

laila latif said...

salam aunty.
bkn kolot kalau kita prihatin pasal kepuasan tetamu yg dtg.
parents sy pon mcm tu. kalau tetamu dtg mkn,kena la jamu mknn yg sedap2 even simple je. maknanya kita menghargai tetamu kan.
certain kenduri kahwin, mknn mcm melepaskan batuk di tangga je diorg msk. last2 skali org buang je sbb xsedap. kan dh mmbazir. huhu
=)

Nurul Lalala said...

canteknye...akak mak andam eh?

kat area mane eh?

Misz-ella said...

Alahai Kak Nani .. muda lagi .. dh nak dpt menantu. Hehe ..

Jgn lupa jemput ela eh. Eee .. tak malu. Hehe ..

Ela stuju dgn akak. bagi aje bunga telur atau nasi minyak. dh tentu lebih bermanfaat kak. Bagi door gift kdg2 org tk appreciate. Lpas 2, 3 tahun dibuang je. Hehe ..

Leya said...

cantiknyee...
=)

The Baking Fairies said...

cantik and kemas wedding ni..tau tak sape yg buat pelamin and canopy? thanks :)

Azurah Abd.Aziz said...

wah..dah lama tak pergi rumah pengantin yang bagi tetamu makan hidang..

pattern.pattern said...

hye auntie,azlin here.suka gilaaa baca blog auntie.
bercerita pasal door gift,orang jawa mcm kita mmg suka tapau lauk pauk utk tetamu.bagi je plastik n getah,laju je kita menapau.

{ finieViolet} said...

Salam Pn Nani...

Less is more,
Simple is easy..

**jgn lupa nti turn Liana pengantin jgn lupa jemput ye..:)

Unknown said...

salam auntie...usya2 blog hanis, napak blog auntie..so, bc entri kt cni..

yup, ibu sy pon pikiran de lbey kurg auntie..de nk bekalkn tetamu ngn nasi mnyak..x pyh door gift yg tah pape..means, yg x bole dgnakn or dmakn..sy g0 0n je ngn de nyer suggestion..mmg btol de pk tuh..anyway, nice 2 kn0w auntie..auntie mmg santek..ske tgk..=)

aNIe said...

Nani... cantik sungguh pelamin tu...

Insyaallah awal tahun depan akak pulak menerima menantu... ringkas aje sebab anak akak lelaki... jadi buat sehari aje... di dewan pulak tu... sebab akak di sini suami di Melaka... belum ada rumah...heheheh

Fiza Amran said...

saya setuju... door gift impian saya utk majlis perkahwinan sendiri kelak pun sebiji apple hijau yang di hias dengan riben.. lebih bermakna dan orang x kan buang... sebab boleh makan..

miss raihan said...

u r so suweet la auntie...
comel jek ayat ni~
Satu lagi impian saya...daripada saya spend duit untuk door gift yang macam-macam lebih baik saya sediakan bungkusan nasi minyak dan sedikit lauk-pauk sebagai berkat kepada para tetamu untuk dibawa pulang.Pasti mereka lebih gembira.
~yep,kt kampung mmg bt mcm tue
bukan kolot tp tu lebey suweet..sokong!

THE GREEN said...

salam akak...

just drop by tgk2 post...

lately byk jugak blog lain yg post artikel bkaitan kawin2 ni.dpt jugak tgk2 gmbr pelamin org. time saya dulu simple jer kak..

anyway, cantik jugak warna tema tu. nmpk lembut..

gmbr last tu, anak2 akak ker?

Silalah ke blog BLADE EDGE

Angah said...

setuju ngan akak, ada baik nye beri sebungkus nasi minyak sebagai bekalan utk tetamu

NenetPenne (NP) said...

i dulu kahwin tak ada pelamin.. snap gambar atas katil jer.. simple

tapi untuk 2nd wedding tak tahu cemana...

ada anak ni best kan???

adda said...

Nani, agreed with your plan and dreams bila nak bermenantu, kalau kat johor masa saya kecik2 bagi nasi berkat dan telor. We made a history when my younger brother got married last Dec, my dad niat menderma 1 kilo gula pada tetamu, so we bought approx. 1,900 packs @1kg of sugar, masa tu gula belum naik harga, rumah penuh ngan gula dan tak habis sampailah half a year later. My dad passed away less than 3 months after the wedding, tetapi cerita kemanisan gula sedekah itu masih segar hingga ke hari ini. keep writing Nani, menghiburkan dan membuka minda.

Arizakiah said...

Good idea...i suka idea nani nk bg nasi minyak n lauk pauk sbg buah tangan tetamu.

sistyah said...

yerrr...ni betul org johor nih. org johor mmg ada berkat...sian org dtg jauh2 kan, mestila bagi bekal. nnt bleh makan on the way balik umah...:)

SURIA AMANDA said...

wah...meriahnya kan?x yah pening2 nak fikir parking..kat depan rumah jer rupanya..

kutak jinggong said...

Salam aunt nani,

aunt ni cantek sgt. Sejuk mata pandang muka aunt..untung uncle ngan anak2 aunt..

Kekna said...

adda: bagi gula sgt unik dan bermanfaat di dapur tetamu hogeyh!

mizzura said...

lawa pelamin tu auntie..yelah..bg berkat pun bagus jugakkan..

Filla said...

mak aii grandnye majlis kahwin nie.. cantik sgt..
kaknani, nanti bagi lah tips kekal anggun cantik menawan awet muda berseri-seri.. huahah.. haaa kauu!! cantik lah kaknani nie..sharelah..kami sumer nak tau..ewahh.. ;)

Unknown said...

Makcik, tolong tanya sape vendor pelamin tu..berkenan sangat..huhu

salehs said...

kak nani lebih berseri dari pengantin...hahaha..jgn kembang kak..hehe..jgn mare puan pengantin

kenduri sy dulu buat 1 hari je..pagi belah perempuan..ptg belah lelaki..sempoiiii...jnji mak ayah hepi...kalu x depalah org plg penat nak melayan rakyat jelata menghadap raja...haha

NaniRostam said...

Peri PiA : tulah kenduri kahwin bukan open house atau besday party kan...namapun menghadap raja sehari...makan pun naklah macam kat istana.....kan.kan.


fazemy : kus semangat memang grand....duitpun grand jugak...

Bidin@pdin : bagi sapa-sapa yang suka pink kare......

October 12, 2010 5:39 AM


laila latif : sependapat dengan saya.....kalau nak jamu orang makan...jamulah yang sedap2 kan...kalau tak sedap...sendiripun tak selera tak baik jamu kat orang....

nurul lalala : ha'ah akak memang mak andam. kat area shah alam and klang valley.kalau minat telefon akak.

kakchik@ella : sapa kata muda...tu orang dah panggil aunty....tue ler...

Insyallah....kalau ada rezeki pasti saya akan jemput...keep in touch tau...


Leya : Banyak duit semuapun boleh buat cantik-cantik kan.....



The Baking Fairies : tu saya kena tanya depa....tapi tak murahlah....saya dengar pelamin kat luar rumah tu saja rm6500.canopy tu saja satu rm800. dia pasang 14 canopy.


Azura Iznil : tulah last saya pergi makan kenduri kat kampung johor....sana masih makan hidang lagi.


pattern.pattern : terima kasih darling sebab suka giler blog i.....jawa eh....gimme fivelah....tulah diaorang sebut-sebut berkat.betul-betul berkat majlis tu.


~Nur Finie Afnie~: salam.nur.insyallah akan daku ingat...keep in touch tau...


|| saYuri sle7in || :salam sayuri....tulah kita balik kepada asallah......jimat dan manafaat.


aNIe : salam kak anie...memanglah cantik...bayor jer ler....jangan lupa jemput kita....


PearlnScarf : orang pun suka nak pegang bawa balik..."telah dihalalkan epal itu" hehe teringat tajuk cerita yang dia orang offer hanis dan hafiiz pergi audition.


raihan : yeay ada orang sokong!!!!


BLADE EDGE : Haah betul tu. itu anak akak hafiiz dan alisya.


Angah : happening kan angah dapat bawak balik berkat untuk orang yang menunggu di rumah.


NenekPenne : i gurantee...agaklah...insyallah..i doakan...you mesti dapat orang bujang and kahwin lebih grand dari yg pertama....pas tu pulak...dapat anak berderet dengan suami baru...fuh cayalah...amiin...


adda : so sweeett.......


Arizakiah : insyallah akan kak nani usahakan agar impian jadi kenyataan....


sistyah : ok kita bawak budaya johor ke kl tau.....happening sket.


SURIA AMANDA: ha'ah depan rumahla katakan.....


kutak jinggong : alahai terima kasihlah kutak jinggong... mekap-mekap jer baru cantik.


mizzura : memang sangat cantik.


Filla ~ Kasihs : grand giller u....nanti kak nani luangkan masa berkongsi tip-tips kesihatan dan cantikan ya...tunggu...

hidayah : insyallah...boleh...


salehs : terima kasihlah sallehs...kembang kempis lubang nih...fuh lagi jimat. kalau nak jimat lagi...syer satu majlis sorang setengah...pihak lelaki dan pihak perempuan....

NaniRostam said...
This comment has been removed by the author.
mama leen said...

cantiknya pink..

zie said...

Saya setuju, itu pasal masa saya kawen dulu, saya insist makan berhidang, walaupun masa tu caterer kata , even orang kampung pun buat buffet sekarang.

Saya suka sangat makanan berhidang, maksudnyer, kita appreciate tetamu yang nak makan.

miss diaNa said...

Aunt Nani..

Aunt Zila nie my mom punyer bestfriend. Hehehe.. we were there during the wedding and nikah.

Even my mom pics terselit lagi dlm one of ur pics.

Elya Roza said...

aunty..elya pun teringin nak buat makan berhidang..tapi, agakkk expensive jugak kan...kene sewa bnyk khemahhh

L said...

auntieee, ni kenduri kahwin kakak kpd kawan saya, farah. and saya jadi girl yg bg doorgift aritu. saya sambut auntie,tapi malu sangaaat nak tegur auntie. and saya dah siap sedia camera nk bergambar dgn hanis, tp saya dh boleh expect hanis tkde sbb hari ahad kan.
and saya sgt setuju dgn idea berkat tu. berkat tu klau dpt skang kat kampung2 je.