Wednesday, October 20, 2010

Tips Untuk Tampak Lebih Muda Dari Usia Sebenar

Kecantikan itu adalah subjektif. Ianya bergantung kepada citarasa seseorang. Ada orang tanya bagaimana saya menten cantik sedangkan beranak banyak dan usia pun semakin meningkat.

Bagi saya kecantikan perlu datang dengan package. Apa yang paling penting ianya harus datang dari kesedaran, kerajinan dan keikhlasan. Ok terus terang saya katakan saya tidak memiliki kecantikan semula jadi. (Maksud saya semulajadi tu, wajah tampak halus menawan tanpa perlu walau secalit bedak sekalipun).Dan saya pun tidak percaya yang hanya dengan kecantikan semula jadi seseorang akan kelihatan anggun.

Kalau nak harapkan kecantikan wajah semula jadi.....tak perlu berbedak..bergincu...berpakaian sesuai....bertudung sesuai atau rambut masih serabai, badan gedabak pun tak mungkin ada mata-mata yang menganggap mereka cantik.

Menjaga kecantikan wajah juga memerlukan commitment yang tinggi serta consistent seperti kita menjaga kesihatan tubuh badan kita.

Banyak perkara tertentu yang saya amalkan dan saya elakkan untuk menjaga paras rupa dan kesihatan tubuh badan agar cantik dan sihat.


Untuk Tubuh Badan


1. Setiap hari yang saya lalui, saya akan cuba mengambil makanan yang seimbang. Seperti kalau saya makan lauk kari yang penuh lemak tepu (santan) maka saya amalkan makan sayur mentah yang tidak dimasak seperti acar timun, tomato, atau salad.

2. Saya cuba mengelakkan minuman bergas. Hanya minum sekali sekala itupun sekadar seteguk dua. Atau sekadar merasa kerana teringin.

3. Saya menyediakan jus buah-buahan segar untuk setiap hidangan makanan. Paling tidak saya sediakan air rebusan barli ,jus limau nipis, limau kasturi atau lemon.

4. Saya amalkan membeli buah-buahan untuk dimakan setiap hari.

5. Saya gunakan tomato segar untuk membuat kuah spaghetti.

6. Lebihkan makan ikan berbanding daging atau ayam.

7. Saya cuba elak memakan makanan ringan, jeruk, halwa dan sebagainya.

8. Makanan hanya apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang.

9. Rajinkan diri untuk membuat kerja-kerja rumah, membersihkan luar rumah dan bercucuk tanam adalah sebahagian daripada riadah dan senaman diri.


Untuk paras rupa dan pakaian


1. Saya rajin mencuba pelbagai product skincare dan makeup dan selepas itu stick pada yang dirasakan sangat sesuai dan baik untuk kulit wajah.

2. Saya rasa makeup saya sangat flawless dan anggun dengan menggunakan makeup bobby brown instead of brand yang sangat pemes iaitu mac.

3. Setiap hari saya pasti apply toner, daycream dan nightcream.

4. Saya suka memakai pakaian yang menampakkan saya kelihatan remaja instead of menampakkan saya seperti wanita 40an..

5. Tudung juga memainkan peranan penting untuk kita kelihatan segar, anggun, dan nampak muda.Jangan pilih tudung hanya kerana terpengaruh dengan fesyen tudung terkini.Saya memilih tudung yang sesuai dengan wajah saya dan membuat wajah saya kelihatan remaja.

6. Rajin berwuduk juga secara tak langsung dapat menyerikan wajah.

7. Apa yang lebih penting jiwa hendaklah sentiasa bersih, ikhlas, selalu bersyukur dan berprasangka baik terhadap Allah dan sesiapa sahaja. Hindarkan perasaan malas dan rajin-rajinkan diri dengan niat mahu sihat dan cantik.Insyallah.




Tudung hijau itu berharga rm5 dan saya beli di Mydin. Bagi saya, saya kelihatan ceria dan berseri dengan tudung begitu.





Saya suka kain tudung jenis begini yang membuat saya tampak lebih muda.Kain tudung ni saya beli dengan harga rm35 di forever 21.

34 comments:

BabiesMom said...

nice info.. leh xo amalkan INSYALLAH ya.. ni umur 23 xo nampak cam tua,, aaahhhha.. nice info

nurs said...

ya anda kelihatan muda remaja. saya kagum kerana saya tampak berlebeh2 tua dari usia sebenar. adakah juga faktor genetik untuk awet muda?

suzzsuzie said...

betul la kak nani..nmpak muda tu penting, makeup tu penting camana cantik pun kita...ramai yg ckp bobby brown best...

onenadiana said...

Cantiknya kak nani mmg awet muda.. will try on those tips.

tapi macam tak percaya je puan nani tak punyai kecantikan semulajadi..:).

Elya Roza said...

aunty!! mmg awek mude laa...

Unknown said...

Wow...! Brapa umor kak Nani sbenaqnya (if u dun mind telling)?

Saya tringn nak bertudong tp, sy rasa bla pakai tudong, trus muka jd mature (..tua)

Norr said...

Salam -

cuba order kek ceklat kak Nani. g ambik kat rumah dia.(make sure dia ada)...so boleh tengok sendiri rupa dia...memang muda dari umur.
seeing is believing gua cakap lu...huhuh.
anyway thanks for the tips...

kutak jinggong said...

Setuju dengan aunt. Mak saya xberani pakai baju or tudung color terang coz mak takut org kata dia berlagak cam budak muda. Tapi saya selalu galakkan mak pakai baju n tudung color vibrant supaya nampak lebih muda n ceria. Now, she like it.Anyway, aunt adalah gojes..

Azurah Abd.Aziz said...

Akak pakai apa pon mmg nmpk cantek...

notti netti said...

kalau saya berjalan ngan akak la, confirm orang ingat kita sebaya

Mama_Fatin said...

oh mekaceh diatas tips itu.. suke dgn semangat akk...saya ni dari lepas bersalin anak kedua sampai sekarang kengkunun nak kuruskan badan tak jugak jalan2. lagi kuat makan ade hhuhuhu

ayukhairy said...

salam kak, minta share tips yg akak berikan ni ye..menarik ..^_^

FaRah Baharom said...

gud info
nnti nak try laa.
nak awet mude cm akak jugak..:-)

izzah said...

auntie ni mmg lawa semulajadi+pandai bergaya!!
:)

mama leen said...

tq for the tips.. bleh copy tak.. hehe

{ finieViolet} said...

santek sangat... kalau dah ada raut wajah yg cantik tepek mekap lagilah santekk.. :)

WildFire said...

akak cantik dan mmg awet muda...
anak2 akak pon cantk...

mungkin jugak faktor keturunan, kan?

NenetPenne (NP) said...

i'm 40 and i dont dress like 40 years old woman..i dress like Hanis...

Sha Syalizz said...

best-best! thank you atas tips yang berguna, auntie :)

Sha Syalizz said...

best-best! thank you atas tips yang berguna, auntie :)

Annasue'G said...

thanks for the tips aunty. ;)

..:: WiRdA ::.. said...

i love bobbi brown too..;)

Filla said...

wah leh buat idola nieh... mintak2 saya pon jadi mcm akak! hahaha.. tapi nak buat air buah tiap2 hari?? huwaaaaaaa.. malasnyeeee...hehehe

BeShNyA LoGiN FaCeBoOk PoN BolEh DaPaT DuIt!! said...

BeShNyA LoGiN FaCeBoOk PoN BolEh DaPaT DuIt!! MmG MaSyUk Laa FaCeBoOk
FoR CaSh!!Singgah Lah blOG saya klU NaK TaHu McM MaNa SaYa JaNa
RM100-RM1000 SeHaRi..http://loginfacebook4money.blogspot.com/

CikRose said...

u r so beautiful aunty..=) i`m wondering if i can be like u when i`m in your age now..huhu..do come visit my blog ya.. http://apirose.blogspot.com
sgt2 gembira klw aunty dapat dtg blog sy..jgn lupe tinggalkan jejak..=)

Sophie Al-Yahya said...

waaahh,..patutlah aunty nampak muda..
bestnyeeee..nak ikutlah petua aunty..

food journal said...

Alhamdulillah..semoga akak akan sentiasa cantik...terima kasih sangat2 kerana sudi share tips kecantikan...saya salute akak...akak memang cantik!!!

Sekiranya mendapat keizinan akak..boleh lah akak publish recipe spagetti..saya begitu tertarik bile akak cakap guna tomato segar...camne agaknye ye..daging pula macam mana?

Saya selalu beli yang prego.Memang sy teringin nak buat yang segar tapi macam terlampau masam.

Lagi satu..akak minum air sejuk x?makan jamu x?

Sekian untuk akak yang sangat2 marvellous.

food journal said...

nak buat air buah tetiap mahal la plak.huhuhuhu..kan bes kalu banyak duit.huhu

Dalam sehari akak makan berapa kali..dan slalu in between main meal akak makan ape?

naza delizia said...

aunty mmg gojes!!! saya baru setahun kawin tp berat naik 10kg! huhu! skrg sudah kurangkan mkn tapi susah jugak nak turun mkn... eksesais pun sekali sekala... salute to u lah!

HarziyeBoutique said...

memang cantik.singgahlah ke blog http://harziyeboutique.blogspot.com/.pernah dengar brooch OZEL dari kelantan.Brooch yang menjadi favourite guru-guru dan wanita berkerjaya di pantai timur.

FazMelati said...

kak nani, dah lama saya tak oder kek akak... rindu nak munch choco cake. nanti hujung bln 11 nak oder untuk hantaran yang kueh2 tu plak...

take care =)

Fiza Zainal Abidin said...

kak nani...sy pun begitu juga byk try make up line tp tetap berbalik ke bobbi brown :)..btw, pesan arwah mak sy...whatever kita buat yg penting niat dlm hati kan. bila niat kita suci bersih, secara x langsung muka kita pun sama :)

Mdm MimaAzlina said...

salam akak..
new comer to your blog..
suka baca tips akak nih..
thanks for sharing..

Iqlil Irdina said...

Pn Nani, mintak izin copy ur pic untuk Blog Pilihan Malaysia...hehe sy promote sikit2 je...