Friday, October 15, 2010

Aku Cinta Pada Mu

Kadang-kadang saya tak faham bila ada sesetengah orang tu geli dengan kucing....tapi dah memang dorang goli nak buek macam mano?

Sepanjang hidup saya...saya tak boleh kalau tak da kucing dalam rumah saya. Rasa sunyi. Rasa tak lengkap hidup saya tanpa kucing. Kadang tu terasa saya ibu yang kejam bila bangun pagi je benda pertama yang saya ingat ialah nak bagi kucing makan. Lepas tu baru fikir anak nak makan apa.

Kucing saya yang warna oren tu nama dia Mimi. Bukan saya yang bagi nama. Tuan Mimi yang dulu yang bagi nama. So saya tak tukar nama tu...kesian kucing tu kan...dah biasa dengar orang panggil nama dia mimi tiba-tiba orang nak tukar nama pulak....kalau kita pun orang tukar nama rasa janggal kan?...

Ada seorang insan yang prihatin emel kat Hanis, tanya kalau Hanis nak kucing kaler oren pergilah tanya kat blog ni http://dongdandia.blogspot.com/ .

Kebetulan dia nak let go mimi sebab baru dapat anak kecik so takut tak terjaga kan. Ada juga yang datang nak ambek mimi waktu tu tapi dek Mimi ni garang ya rabbi so rasanya...tak koser ler depa nak berlawan-lawan tangan untuk dicakar sesuka hati oleh Mimi yang garang giler.

Maka sayalah orang yang bersedia untuk menyerahkan tangan untuk dicalar balar oleh Mimi. Surprisingly....mimi sangat manja dengan saya.Bila dengan saya dia macam malu nak tunjuk kegarangan dia tuh.Bagus Mimi bagus.

Bila sampai rumah Mimi yang sangat garang membuli semua makhluk berbulu dalam rumah saya. Tapi Noughart yang tengah miang tu tak pernah putus asa. Walaupun Mimi dok mengess ngess dengan dia, dia buat bodo je.

Entah kenapa Noughart buat tak heran dengan Miu-Miu, anak Maduri yang sedang meningkat remaja. Dengan Audi pun noughart buat tak heran. kalau nak ikutkan experience, Audi paling terror. Tetapi Noughart buat tak peduli.

Ke sana ke mari asyik dok membontot Mimi saja. Agaknya Noughart terpikat dengan Mimi sebab kaler Mimi oren. Mungkin kaler oren sangat attractive bagi Noughart. Selama dia hidup di rumah ni belum pernah dia terserempak dengan kucing kaler oren. Asyik-asyik pandang kaler marble keturunan Audi yang kaler tak pernah lari. Agaknya itu yang buat dia tak tentu arah bila terpandang Mimi.

Suri pun betina juga. Tapi noughart pandang pun tidak. Kesian suri dah hampir 3 tahun pun tak sekor jantan di kawasan tu nak kan dia. Bila saya perhati, mungkin betul teori saya, kucing betina kaler hitam kurang menarik perhatian kucing jantan. Sebab tu Suri lama jadi andartu.

Saya heran tengok kucing ni...kalau dia dah berkenan dengan yang tu...yang tu jer mahu di ushahnyer....selagi tak dapat...tak pandang yang lain.Siang malam noughart mengharap Mimi layan dia. Tiba musim mengawan, noughart buat bising. Buat suara romantik supaya Mimi terpikat. Ngiau-ngiau...pancut sana pancut sini. Tu yang saya jarang nak bagi noughart masuk rumah. Selalu tempat port dia ialah atas comforter Liana. Tulah sekali dah port kat situ macam dah tak kenal tempat lain.

Noughart...Noughart...kesian dia. Dia tak tahu ke sampai tua pun dia tak kan dapat Mimi sebab tuan Mimi dah mandulkan Mimi lah.huhuhukk.





Noughart grrrrr....


Jebat....



Walah cekcinya.......sori Noughart i tak da nafsu......

Pandang dari jauh jer la....


Audi......



Noughart termenung jauh.....

Alamak-alamak....gerak-geraklah..tangkap!



Jaguh.......


Jebat dan Jaguh

Jaguh dan tak bagi nama lagi........

37 comments:

Azleen said...

banyak nyer kucing k.nani...sume cantik2.. bulu kilat2 !!! rasa nak gigit je monitor ni !!

mokja said...

I love cats too.Tak boleh rasanya tak ada kucing.Sebab mereka bagai teman buat bersembang...silap silap orang ingat makcik TR punya lepasan. hehe.
dan mereka juga punya perasaan dan perasan.

Sheherazade said...

rumah mak saya ade kucing nama merah,manje panggil eyah

dari kecik mesti ade seekor.silih berganti

kucing2 yg ade kat rumah mak saya,mesti tak suka dipengang.kalau nak bermanja ia dtg sendiri

btl ke org ckp kalau kucing tu sayang kat kita,ia tak mati depan kita?

saya tak bela,coz cian kalau saya tak terbela

Suliana said...

banyaknye kucing kak nani!!!! mana pic suri tu? hehe

Misz-ella said...

Akak ..

kucing2 dlm sangkar akak tu sume gebu2 dn cun. Tak puas tgk ari tu. Len kali ela nk tgk lagi lah.

NUR HazieRAH said...

Dulu saye takot kucen, skrg nggak lagiii... skrg sangat suke...

Shuhada Samri said...

salam kak nani..

wah comel2 kucing akak..

takda ke nak bagi sekor anak kucing ni...saya sangat pencinta kucing...hehehehe

JULYA said...

banyak nye tucing...hehe.tak ingat masa datang rumah auntie aritu saya belai yang mane 1.saya pun ada sekor.tp tak manja.penakut.huh.

Cik Puan Nurul said...

taktahan tu suri tu andartu..selalunye kucen ni asal besorr skit tak dan2 jantan dah nk tutsss nye tau2 dah buntingg hua3

mama leen said...

comelnya...

minat gak tapi malasnya nak bau sisa2 buangan tu..

hubby pun ada 2 kali amik anak kucing yg masih baby.. dua2 ekor dh mati..

n a d e a said...

comel2 nye kucing auntie! rasa nk curi je. hehe ;p

nasib baik kt rumah sy mmg dah byk kucing. kami sekeluarga pun cat lover ;) tp kucing tempatan je...

syazana said...

Kalau mama nampak kucing auntie ni,mesti dia sibuk mintak. =)

xi da ya said...

alala..comel2 sumenye..!

cik 18 said...

wah..cantik kucing...nak satu!! ade jual ke?? nak bagi lagi best

Ms.Su said...

ramainye kucing kak nani bela...

NenetPenne (NP) said...

comel2nya kucen tu

Zareene Saifuddin said...

wah.. banyaknyer kucing kat rumah kak nani... mak saya pon minat bela kucing.. saya pon minat jugak.. tp memandangkan hubby x minat dan anak2 saya masih kecik, so rumah saya langsut xder pet :( Lagipun kalo kami travel jauh2, susah.. xder siapa yang akan jaga pets tu nnt..

cikgu suhaila said...

Kak nani sayang...
su suke banget kucing
tapi asben bg bela sekoq je si Lara...
rasa nk maen ngn semua kucen Kak nani...
gerammmm....

http://sulovelyhand.blogspot.com/

Sheida said...

hah!! comelnye kucing kucing puan nani! i love cats! nama nama dorang pon best best...i have 3 cats too..max leo and fifty. fifty orang buang, kesian so i adopt.

aku.gadis.itu said...

akak comeyla mereka ni...
hmm sedeyla sbb saya sgt amat suka kucing tapi alergik bulu. kalau dalam rumah sy melintas seekor kucing, satu hari suntuk la hidung mata saya merah, plus badan bintik3 merah n gatal2. pity me.. sgt jeles dgn org yg blh pegang2 manja2 dgn spesis cmni..

~Zila Zul~ said...

saya suka kucing kerek macam mimi.. muahaha. masa kecik main dgn kucing selagi tangan tak calar balar tak puas. hehe

yayang@yatie said...

auntie...my bf sgtla suke kn kucing...family di mmg sgt2la suke bela kucing...sume kembang2 bulu dy....saya plak xske kucing sbb pnh kne cekau smpi darah2....n smpi kucing ksygn bf cekau sy jgk....
tapi nak cter...si bf pown cm auntie...law dah ade 7 ekor ank dy..leka sgt....smpi sms masuk pown dy xkn lynla~~~huhuhuhuhu~~

rara said...

comelnye all your cats! geram tengok. :)

Peraih udang dari Zimbabwe said...

Salam Auntie,

'Ramainyer' kucing2 Auntie. Hope diaorg semua ok.

Kalau diaorg ada apa2 masalah, Auntie boleh contact adik pompuan saya, dia Doktor Veterinar, dia based kat Putrajaya.

Wassalam...

Ms and Mr Red Ribbon said...

cantiknyer kucing2 ni... haaa nak satu... bela berapa ekor tu?

dd dudu said...

kui kui kelaka laa cite auntie, saya baca dengan penuh perasaan dan gelak2, hihi

Papa, Mama & Azra said...

wahh....mimi ada bf sudey..hihihi...comel je baca kisah mimi...tapi tu la....risau mimi mencakar orang ni satu cerita...masa kat Randa pon Mimi suka kacau kawan-kawan yang takutkan kucing...yang sayang kucing, tak pulak dia usik...haih.

Alhamdulillah kitorang dipertemukan dengan akak. Kalau tak, Mimi tentu masih menyendiri kat sini.

Thanks kak Nani! and ofkos to ur famili too.

anwar777 said...

dia kalau dah biasa kena gigit dengan kucing, tak sakit sangat. Dia nak bermanja tapi tak reti

nuni said...

kucing saya hitam legam macam kucing nenek kebayan... tapi jadi the hottest cat in the neighbourhood. banyak gile jantan dtg mengorat. our house macam jadi THE place for cats to hang out (free food available sebab kami letak cat food kat luar).

tapi yg bestnya, our black cat tu dah dimandulkan. memang takde nafsu. siap halau jantan2 tu pergi lagi. tapi ada a few jadi member dia. hahaha.

Miss Mya said...

owh kak nani, first time tinggalkan komen setelah sekian lama membaca aja.

saya bukan tak suka kucing yang comel lagi berbulu lebat. tapi sangat sayang bila saya takut segala jenis binatang. Dek kerana kucing-kucing menyedari saya takutkan mereka, sesuka hati mereka membuli saya. Kucing kejam :P

Hihi

Sekian, Tata

Miss AZ said...

comelnyaaa kucing2 tu :)

♥Cik Puan♥ said...

comelnyer..teringgin nak menjaganyer

Mrs. Syakir said...

kak nani..kalau ada kucing yg nak let go ,bgtau lah ye.

cik nur said...

klakar plak dge cerita percintaan kucing2 nih :)

Melody M. said...

auntie...saya takut kucing...camne eh? tapi kucing comel...tapi takut... huhuhu..indescribable..

missrivebell mumun said...

comelnya kucing!!!!

Athirah & Azlina said...

hi aunty!
suke gile bace ur blog and tgk mknn yg super duper yummy tu..:)

act nak tnye soalan pasal kucing:

saya mmg suke kucing...just recently, sye adopt satu kucing yg amik dekat food court..
how u take care of ur kucing-kucing yer?
if u let go them outside,diorg ade x nak lari sampai luar dari kawasan rumah.
then bile mlm u letakkan dlm sangkar or just lepas je dlm rumah.
haha..banyak lagi soalan nak tnye pasal kucing..sebab tgk u manage jage banyak kucing very well.
looking forward for your feedback..:)