Wednesday, June 29, 2011

Pagi Yang Indah

Assalamuaalaikum,







Pagi-pagi dapat sms ucapkan terima kasih adalah sesuatu permulaan hari yang indah bagi saya.

Alhamdulillah...


Sebenarnya itu resepi puding karamel yang saya dah ubah bagai nak gila semata-semata untuk memudahkan saya membuatnya sekaligus menjadikannya karamel yang enak untuk berniaga juadah ramadhan 13 tahun yang lalu.

22 comments:

Ramona Ramli said...

Kak, nak tanya pasal resepi tu. memang kena pakai telur gred A atau boleh jugak pakai gred B? Tengah puasa ni tengok gambar tu mcm sedap sangat. tapi kat rumah ada telur gred B je :(

Puan Eka said...

eka tak boleh makan puding caramel..bila makan mesti pening kepala...huwaa..tak tau pasai pa
padahal suka sangat makan......
tapi bila dah makan,terpaksa lah telan panadol bagi hilang pening

baizurah abdullah said...

thanks kak nani sebab selalu share resipi dalam blog.

Mama Zara said...

wahhhh...kena cubalah kalau macam ni :)

Boikot ASTRO?

Mrs. Norrie said...

saya pun dah cuba...menjadi....selama nih buat tak pernah jadi...tq kak nani, resepi mudah diujung jari!!!!

Misz-ella said...

akak ubah resepi supaya dia tak terlalu rasa telur sgt, kan. hmmm .. tak sabar nak cuba (yg airtangan akak punya) hihihi.

YANIE said...

memang best bile buat guna resepi nih...menjadi dan enak sgt...thanks kak nani...nanti post lah jgak resepi untuk strawberry moist chocolate cake jgak ye...nampak sedap sgt kek tuh!!!

NaniRostam said...

salam...cuma resepi kek strawberi cholocate tu saje saya belum dapat share kerana pegang amanah orang. Selama 3 tahun berturut2 saya mengendeng resepi itu darinya...akhirnya...tanpa putus asa saya berjaya mendapatkannya...alhamdulillah dari situ saya mulakan perniagaan internet saya.

Kalau guna telur grade B boleh...sama ada mahu tekstur puding jadi lebih lembut atau akan lebih keras sedikit apabila telur Grade B ditambah lebih sebiji menjadi 8 biji.

Untuk susu pekat manis saya sering gunakan brand teapot atau f&n.

Sekian terima kasih.

Unknown said...

kalau dah hebat tu...mmg tetap hebat la kak nani..salute!

Bintangjauh said...

Salam Ratuku Nani, yang maha ikhlas lagi maha pemurah akan menerima kembali penghargaan yang tiada nilainya jika dibanding kan dengan apa juga.
Dengan kebolehan Nani dimana bertungkus-lumus membuat sesuatu itu lantas berkongsi bersama dengan semua bloggers yang budiman terus dihargai membuktikan yang Nani adalah pemurah yang mulia.

Pagi-pagi dapat merasai rasa-perasaan Nani ketika ini membuatkan Ratna bertuah lagi bangga dapat berkenalan dan tahu betapa Nani adalah seorang wanita yang berhemah tinggi.

Tidak pernah lupa terhadap Nani, selalu terkenang-kenang betapa mesra lagi ramah layanan Nani terhadap Ratna seorang saja ketika dijemput-datang ber-lunch dirumah Nani nan indah juga masakan hidangan yang terpaling yummmmmy!

Salam manis manis madu.

romidanoli said...

sy pun nak try buat lah..nti..rmai dah cuba nmpknyer :)

Oyis said...

tgh2 posa ni mmg terus je rasa nak buat dessert berbuka, yum!

NaniRostam said...

Salam semua...salam ratna....bahagia hati...bahagia sangat punya rakan-rakan dari alam cyber yang percaya pada nani...percaya kebolehan nani.

Walau jauh dimata tapi tak lekang dihati....sehingga kalau boleh semua ilmu mahu dikongsi...agar semua rakan cyber yang mengenali mendapat sedikit sebanyak ilmu yang dimiliki.

Sekali diri dihargai....beribu kali tak mungkin dilupai.insyallah.

.::Nurul.Husna::. said...

salam auntie Nani yg baik hati..nk tanya untuk resepi puding karamel, 2 sudu gula yang dipanaskan dlm loyang tu kene campur sekali air jugak ye? ngehee...sangat xpandai masak tp teringin la nk cube..so sorry,soalan tah pape..Tq ^^

.::Nurul.Husna::. said...

salam auntie Nani yang baik hati..nk tanye ni,untuk masak puding karamel..yg 2 sudu gula dimasak dlm loyang tu perlu letak air sikit ye?ngehee.. sori soalan tah pape..sy budak xreti masak tp ingin cube.TQ atas perkongsian bmanfaat ^^

NaniRostam said...

salam..gula yang dihanguskan itu tidak perlu letak air kerana kita mahu gula yang dihanguskan tadi mengeras dan hanya mencair ketika dikukus.

Kalau letak air, gula menjadi cair dan bercampur baur dengan bancuhan telur tadi lalu tidak dapat menghasilkan puding karamel yang cantik warnanya.

aishah jamrek said...

tak boleh pakai susu cair ke kak? kalau macam saya, tak suka manis2 sangat. boleh tak kalau nak kurangkan manis?

NaniRostam said...

resepi ni dah perfect tekstur dia...kalau pakai susu cair kena tambah gula jugak...kalau tak, jadi tawar hambar....and kalau pakai susu cair mungkin telur kena adjust sendiri......

Resepi saya ni taklah manis sangat....bak kata my fren kalau dah nama dessert memang manis...kalau tak manis bukanlah deset namanya...

sekian terima kasih.

~ Huda Qamar~ said...

patut la org selalu buat gula hangus dia keras dan tak lekat dengan puding..pecah2 lagi..rupanya ada cara lain yg lagi senang dan menjadi..

tq auntie share..moga2 murah rezeki auntie..selalu org ada ilmu kedekut sikit nak kongsi..takut takleh niaga..tq byk2 sgt2

~ Huda Qamar~ said...

patut la orang selalu buat gula hangus 2 jd keras dan tak lekat dengan puding..pecah2 lagi..rupanya ada cara lagi senang dan menjadi pulak lagi..

tq auntie share..moga2 murah rezeki auntie..selalu org ada ilmu taknak kongsi dgn org lain..takut takleh niaga..tq byk2..

Sheherazade said...

ilmu yg dikongsi mengundang bahagia :)

aishah jamrek said...

thanks kak...