Saturday, November 20, 2010

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Tak terlambatkan nak ucap Selamat Hari Raya Aidil Adha. Maaf Zahir Batin pada semua pengunjung dan pengikut setia saya. Sekiranya ada salah silap harap maafkan.

Seminggu sebelum raya haji...pembantu indon saya berhenti. Walhal baru dua bulan berkerja dengan saya. Alasan? Nak balik indon. Saya rasa dia orang ni kalau bercakap tak pernahnya jujur. Tak kisahlah apapun alasan yang diberi tetapi satu sahaja yang saya tahu..kalau kita bagi dia gaji lebih daripada biasa pasti dia akan bertahan.

Bila saya beritahu anak-anak yang maid nak berhenti mereka menjawab..baguslah bukan rajin pun. Itulah yang sebenarnya terjadi. Mulanya saya mahu beri dia gaji rm600 sebulan. en zainal kata jangan dulu. Sebulan dua bagi dia gaji rm500. Kalau kerja dia ok baru bagi rm600.

Okla...nanti saya cerita panjang mengenai pembantu indon saya yang kuat mengelat tu ya. Sekarang saya nak cerita pasal hari raya haji tanpa pembantu memang sangatlah sibuk. Selalu Allah duga saya begitu. Kalau saya ada pembantu...business kurang dan saya jadi tak tahu nak buat apa sampai terfikir nak cari kerja. Bila saya tak da pembantu, alhamdulillah rezeki melimpah banyak tempahan sampai otot betis saya tegang sebab tak dan nak duduk.

Makanya, minggu sebelum raya sampai sekarang saya tak sempat nak menghapdate blog.Raya baru ni saya ada menjemput adik beradik dan boss Liana datang ke rumah. Jadinya menu saya untuk raya tu agak banyak.

Namun setelah asyik mashuk memasak tak seorangpun tetamu yang datang. Jadi sepanjang hari raya saya makan tidur. Makan tidur. Makan Tidur. Kiranya saling tak tumpah macam sessi membuncitkan perut yang dah sedia buncit.

Ada hikmah di sebalik kejadian tetamu diundang tak datang. Agaknya tak mahu saya menyambung berhempas pulas tulang empat kerat saya yang dah tak berapa nak mantop ni melayan tetamu. Tambahan pula makanan yang saya buat itu punyalah special, sehari selepas raya anak-anak saya masih berselera dengan menu yang sama sehingga licin semua lauk pauk dalam periuk.




Alisya membantu mengasingkan bintang kecil warna merah untuk hiasan kek red velvet.


Air batu yang saya buat dan bungkus sendiri. Selain menjimatkan masa dan duit, ianya juga air bersih dari filter.


Nasi baryani yang Hanis kata 'the best thing ever'.



Yummy...yummy....second raya pagi dah habis dah......



Imran yang asyik dok mengata triffle ni sedap....sedap....







Ayam merah adalah peberet satu keluarga.

Kuah dalca untuk nasi baryani.



Nasi himpit buat sendiri. Sebelum Liana pergi kerja saya suruh dia pack kan beras ke dalam plastik. Liana pandai estimate. Nasi himpit ini adalah yang paling sedap pernah saya rasa.




Triffle, Red Velvet dan sedikit cookies.



Sedia untuk di baham.....



Menu raya kali ini...bukan untuk menunjuk...tapi saja nak tunjuk hehe....ialah....kuah kacang, kuah lodeh, rendang daging, ayam merah, nasi impit, nasi baryani, kuah dalca, kek red velvet, triffle dan cookies ...tak lena tidur terkenang-kenang.Minuman...fresh oren.




Uiks... laparnya grrrr...



Dah berapa kali pusing nih....




Sompek budak-budak ni......
















27 comments:

M. said...

semua sedappp :) bestnye berkumpul reramai :) slmt hari raye aunty nani :)

Misz-ella said...

Sedapnya kak. Hehehe ..

Anonymous said...

salam aidiladha kak nani.. :)

geram tengok kek tu..camne kak nani wat topping kek tu jadi rata jer..ade tips tak ? :)

maklongon9shoppe said...

Memang deme mcm ni kak nani. Saya pun terkena juga... dah la gaji mahal, janji dtg rumah dr pukul 9 pagi sampai 4 ptg... tapi, sampai rumah 9.30 tu plg awal, balik 2.30 dah panas punggung nak balik. sehari seblm raya haji dia telefon minta cuti. terkangkang la kita buat kerja sorang sorang. mana nak tgk baby yg baru 3 bulan. anak anak yg baru 5,4 dan 2 thn tu lagi. suami pulak pagi pagi dah pergi kerja. nak buat kek, buat buah tgn utk mak dan adik yg di asrama (bakal menduduki SPM thn ni). lps raya haji ada hati nak sambung cuti! Sah sah saya tak bagi!

Cik Puan Nurul said...

sedapppnya kak kek velvet lagikkk tu buleh lak xde tetamu yg dtg..iskhh2 rugii masak bukan main byk lagik tuhhhh

zulaikha said...

semuanya di masak dalam satu hari ke kak? sangat berbangga. Hope can be like you.
Boleh bake cake,memasak..:')

btw, kek red velvet tu nmpk sedap. nyumm..

selamat hari raya kak nani :)

Hazique Mirza said...

wah sedapnyer!...
memang betol cik nani
orang gaji kedua saya (termuda)
lari dari rumah sebab lelaki
mase tuh jumpa kat chow kit
memang kuang asam tol

Carl Nadia said...

waaaaaaaaaaaaa bestnyer auntie esp cake n triffle tu....

Arin Ahamad said...

wargghh..berair air mata tgk sume dishes tu kak nanii..sedapnyerr

lg2 si kek red velvet tu..mau mau mau

Munirah Yahya said...

red velvet nmpak gojes la aunty.bg la recipe.eh :)

NaniRostam said...

Salam semua...red velvet tu ada resepi dah dlm older post gitu....buat exactly sama....ramai yang dah buat and sms me kata mmg jadi dan sedap....cuma coating dia tu nak kena sejukkan dulu baru coat...kalau tak cair sangat meleleh....kalau tak nak cair sangat boleh juga nak kurangkan whipping cream.

saya buat semua tu dalam masa satu hari satu malam sebab tak tidur sampai kul 4 pagi....tidur 2 jam kul 6.30 bangun berdengung....

Anonymous said...

Aunty, laparrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr jadinya tengok masakan aunty! Ummi kita pun masak macam aunty jugak on the 1st day raya. Except for the red velvet dengan triffle tu laa :)

Ku Marissa said...

wahh beshhnya.. rindu nak baca aunty nani punya blog..asyik taker update..setakat nie apa yang auntie tulis sangat best dan memuaskan hati..mmg besh my feveret blog

Afra Yuri said...

terliur tengok ayam merah... -_-

QASEEH HATIKU QASEEH said...

wah..kak sodap nya semua tu..klu k.nani dkt2 cni..komfem sy dtg p be guru..:)

Semarak Api said...

adusss..meriahnye kak..sedap..sedap..sedap..berair mulut nengok..ri tu ade mber kbtln tny resepi kek velvet tuh,tringt entry akak psl resepi kek tu.terus bg link blog akak kt die..

if nk block org dari copy pic dalam blog akak,ade sikit tutorial ble refer dlm blog sy :)

baizurah abdullah said...

kak nani..nak mintak resipi untuk menu raya itu :D

babyarisha said...

yummy)))) sy suka triffle!!!
nti sy akn call tuk tempah cake.. teruja nyerrrr..

AQisH said...

kak nani ni jd inspirasi sayalah nak memasak utk family..suka sgt presentation atas meja tuu...moga2 satu hari saya pon leh set up table camtu..wat byk2 lg n3 mcm ni eh..btw..resepi red velvet tu boleh share2 x ;-)

Shiela Rahim said...

KAK NANI..NK DPTKN RESEPI TRIFFLE TU BOLE X ? =D
XSEMPAT NK SALIN TGK KT NONA HARI TUU..=(

Eza Faezah said...

bestnyeeeeeeee...

Sheherazade said...

oh triffle :)

Zue-rouge said...

Salam kak nani
saya zura yg order kek coklat n bakul stroberi tu..semua org hepi dpt hantaran cantik n dpat mkn kek sedap..thanks ye akak..nnt saya nk order lagi

fieyzah said...

Salam..
Kak nani bglah resipi Triffle tuh...hehe
nyum nyum nyum, shedapnyer..

fieyzah said...

ngan nasi beriani&kuah dalca...hehe

Fatin Nurul said...

aunty, triffle tu looks very delicious!
can you share the recipe with me!!
i want my mum to try it at home!

Mr. Swift said...

Nest raye nak gi sana boleh? :p