Thursday, November 11, 2010

Hari Ini Saya Rasa Bahagia

Alhamdulillah. Syukur saya ke hadrat Illahi. 5 A yang Hafiiz perolehi mungkin berkat doa saya sebagai ibu. Berkat doa bapanya. Berkat doa adik beradiknya. Berkat doa guru-gurunya. Berkat doa dari kalian semua. Terima kasih. Alhamdulillah.

Malu rasanya mahu mengakui tidak banyak usaha saya dalam melihat-lihat perkembangan anak-anak saya dalam pelajaran. Mereka sangat berdikari. Nak ke ke sekolah bersiap sendiri. Buat homework atau tidakpun amat jarang saya tanyai. Malah beberapa tahun kebelakangan ini buku Imran, buku Hafiiz, buku Alisya tak pernah sekali pun saya jengahi.

Bukan itu sahaja kadang-kadang saya rasa malu dengan diri sendiri bila beberapa kali terpaksa bertanya kepada guru atau murid di kelas manakah Hafiiz berada, dikelas manakah Alisya berada, ketika saya mahu menemui mereka di sekolah.

Malah pernah sekali guru matematiknya menghantar mesej melalui inbox di FB menanyakan mengapa Hafiiz tidak menyiapkan homework yang diberi. Sehingga sekarangpun mesej itu tidak berjawab.Bukan saya tak mahu jawab.

Mungkin sebab saya terlalu sebati dengan sifat keibubapaan yang sangat kuno yang ada pada diri saya. Bagi saya, ibu-bapa tidak perlu campur tangan hal anak-anaknya di sekolah. Biar anak-anaknya sendiri yang menjawab mengapa dia tidak menyiapkan homework yang diberi.

Saya hanya memberitahu pakar psikologi yang berada di rumah saya iaitu bapanya tentang inbox dari cikgu matematik Hafiiz itu. Bapanya yang seperti biasa akan memerli-merli saya mengatakan

" you kalau part-part yang macam ni semua serah kat i ya....part-part nak marah anak...part-part nak buang pekerja....part-part yang buruk-buruk semua you serah kat i ya"!


Selepas itu, bapanya pun memulakan sessi kaunselingnya dengan Hafiiz.

'Hafiiz, Hafiiz ada buat homework cikgu bagi ke tidak ?'

'Dah!.

'Betul ke, tadi cikgu Hafiiz telefon daddy kata Hafiiz tak siap homework!. Hafiiz tahu tak daddy malu tau...belum pernah anak daddy cikgu telefon kata tak siap homework. Mana homework yang Hafiiz kata dah buat tu, tunjuk kat daddy!

'Ni Hafiiz dah buat... tapi tak siap lagi....'

'Ok sekarang Hafiiz siapkan. Jangan sampai cikgu Hafiiz telefon daddy lagi ya!!!...'

Saya anggap itu adalah salah satu sessi kaunseling yang berjaya kerana hingga saat ini cikgunya tidak pernah mengadu apa-apa lagi tentang Hafiiz. Samada Hafiiz sudah berubah atau cikgu tu pun tak kuasa nak menginbox saya lagi tak pula saya ketahui.

Apa yang saya tahu...insyallah dengan rezeki Allah yang Allah bagi setiap kejayaan anak-anak pasti ada imbuhan dari saya. Sebati dalam jiwa saya, saya tidak pernah berkira dengan anak-anak dengan duit yang saya ada. Dengan rezeki yang Allah bagi. Apa sahaja yang anak teringin akan saya cuba tunaikan asalkan ianya bukan satu pembaziran.

Masa Imran dapat 5A, saya janjikan setiap subjek A akan dapat rm100 dengan syarat harus mendapat semua A. Begitu juga bila Khairi mendapat 9A dalam PMRnya saya janjikan perkara yang sama. Walaupun saya bukanlah berduit sangat namun pada pendapat saya imbuhan seperti itu lebih memotivasikan anak-anak saya untuk mereka gigih berusaha mencapai kejayaan dalam pelajaran. Bagi saya itu lebih berbaloi daripada saya habiskan duit ke pusat-pusat tuisyen yang sudah tentu anak-anak saya tak kan suka untuk menghadirinya.

Dalam pada itu selepas mengambil keputusan UPSR tadi, seperti biasa saya menemui semua guru-guru di sekolah anak-anak saya itu untuk mengucapkan terima kasih atas jasa mereka mengajar anak-anak saya dengan bersungguh-sungguh.

Memang amat wajar saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada guru besar dan semua guru-guru yang mengajar anak-anak saya di Sekolah Kebangsaan Bukit Jelutong. Saya tahu saya memilih sekolah yang baik untuk anak-anak saya.

Terima kasih pada cikgu yang menginbox saya di FB. Terima kasih pada cikgu yang suka mengikuti perkembangan Hafiiz setiap kali Hafiiz keluar surat khabar . Kadang-kadang terpacul dari mulut cikgu perkataan seperti 'kau tepi sket artis' yang tanpa cikgu sedari, kata-kata cikgu itu membuat Hafiiz bertambah rajin belajar.

Terima kasih pada cikgu Azleeda yang garang macam singa lapar.grrrr. Tanpa cikgu Azleeda pasti saya kebosanan tidak mendengar cerita tentang kegarangan cikgu apabila anak-anak saya pulang dari sekolah. Dalam banyak-banyak cerita kegarangan cikgu, ada satu cerita yang saya rasa kelakar sehingga membuat saya hampir berguling-guling atas lantai namun taklah sampai macam tu kan...tapi cukuplah membuat saya selalu tersenyum-senyum mengingatinya.

" Kau ni berapa banyak saya..saya...saya dalam karangan ni. Saya itu...saya ini. Saya! saya! saya!. Eh dalam satu hari ada berapa banyak panties kau pakai!!!!'

Walah... dengan kegarangan cikgu tulah membuat Hafiiz kecut perut dan tak pernah ada komplen dari cikgu tentang anak saya Hafiz.

61 comments:

Anonymous said...

Aunty, tahniah untuk ada anak seperti Hafiz and lain2 :)

Congrates to Hafiz :D

Unknown said...

tahniah hafiiz..:)

Atiqah said...

hehehehehehe!! pasal panties tu kelakar lah! siyes buat saya tergelak guling guling..saya rasa amat geli hati..saya..ops! hehe:)

Fazlinil Irma said...

Tahniah Hafiz. Tahniah Kak Nani. Bertuah Hafiz kerana berada disekeliling ahli keluarga yang berjaya dan ibu bapa yg banyak mendorong.

Arin Ahamad said...

skenya tgk..ank kak nani semuanya pandai 2 n berjaya..alhamdulillah..

nk jadi ibu suatu hari nnti nk jadi mcm kak nani..heheh

Unknown said...

congret to ur son ok! moga2 dpt truskan pada spm dan pmr...

Ieza said...

tahniah..tahniah untuk hafiz..

Misz-ella said...

Salam Kak. Byk ucapan tahniah utk Hafiz kt blog ella.

Unknown said...

tahniah kpd hafiz!

apa pun effort anak2 itu sendiri yg harus dicultivate.. rasanya kalau mereka tidak berminat, tak boleh nak dapat result cantik juga.

oya zihanee said...

+ tahniah~~ tumpang gembira~+

mamashasha said...

tahniah kak...kejayaan hafiz kejayaan akak jugak....to hafiz, i am proud of you...

nino mok said...

tahniah utk hafiz. dan tahniah jugak utk akak.

nino mok said...

tahniah utk hafiz. dan tahniah jugak utk akak.

Eza Faezah said...

Tahniah hafiz... *_*

azimask said...

salam aunty ..
tahniah yer.. :D

// klik sinie jom ke blog mimie azimask untuk entry baru :D ... //

Angah said...

tahniah utk hafiz dan emak bapanye

mierafaziera said...

congrats Hafiz!!!!

Norhanis Diyana Nizarudin said...

auntie nani...
tahniah 4 hafiiz!!

Irfa said...

tahniah buat Hafiz..tumpang hepi..dan yg paling hepi,adik saya juga 5A w,pun sekolah kampung

Pnut said...

tahniah hafiz... bertuah akak, sebab anak bijak-bijak, tak perlu susah payah..camner la akak buat ek..

uhuks.. hero saya kalau tak suruh belajaar..haghammm la nak belajar, kalau tak belajar, tapi masih score takper.. ini makin corot..

alangkah bahagianya seorang ibu bila melihat kejayaan anak-anak dia satu persatu..

wish that i will have that momment too.

faraulah said...

Tahniah Hafiz..

Tahniah Kak Nani :)

nalhuda wanlin said...

tahniah untuk hafiz yer...

imanamani said...

TAHNIAH HAFIIZ....

TAHNIAH KAK NANI...

NaniRostam said...
This comment has been removed by the author.
Jelly Beku said...

wah...kaya gitew...anak2 akak kalau dpt straight As

QASEEH HATIKU QASEEH said...

congrats, atas kejayaan anak k.nani..
anak2 yg brjaya mndapat result yg bagus dlm exam..bble mmbt kn hati parents br cahaya..sy pn spt k.nani..x suka mmbt anak rasa tr tekan utk bljr..anak sy in primary 1..mudah2an upsr nnt br jaya spt anak k.nani:)

AzilaPalal said...

Tahniah untuk Hafiz.Tahniah buat aunty juga...gembira rasanya bila tengok bangsa Melayu sendiri cemerlang dalam pelajaran..=)

Filla said...

kak naniiii...bestnye dgr result hafiz tu... kene banyak belajar ngn kak nani cara didik anak2 supaya jadi bijak pandai lagi hormat pada orang tua ;)

Arin Ahamad said...

wahhh..ske n bangga giler bile kak nani dropped komen kt page arin..

arin senyum sampai kat telinga..ahaha..siyes nie..

macam nak panggil kak nani mak je..sebab anak kak nani mcm hanis n kekna area umur arin..arin 22..

ske dgn kak nani..walopon dah 40s tp xnmpk pon..dah la terer urus umah tangga..

how i damn adore u soooo muchh ;)))

Syue Mustafa said...

Tahniah Hafiiz. Semoga akan terus cemerlang dalam pelajaran.

Pink Mama said...

Tahniah buat Akak dan Hafiiz =)

SHAHRUL HAIRY DOT COM said...

Tahniah kepada Hafiz.. =)

ika~~ said...

emm sy pn dulu berdikari gk..
sume wat sndri..
thx to my mum too
klu tak smpai skrg sy xpndai brdikari

AJ said...

tahniah diucapkan....5A,berjaya semua anak mama...kongsi2la tips mendidik anak cemerlang especially for me yang baru ada seorang anak yang tengah membesar..

Who The Hell is Hanis Zalikha

eiela said...

congratulation to mama hafiz and hafiz,,

cik violet said...

wah..tahniah tahniah ;)

Semarak Api said...

1st time drop commnt here.ehe..sll jd silent reader jek but since da de blog sndrik ni bru kompidem nk komen blog org.haha..

tahniah kak nani! sume ank2 bjya.Alhamdulillah..mber sy yg sume adek bradik die bjya pnh citer, "mak aku ckp,kalo tau ank2 mak bjya cmni,mak nk beranak rmai2 lg."

sgt bbgga mjadi seorg ibu kn kak :)

Ati Masrif said...

Tahniah Hafiz..

wah..goodlah idea kak nani tentang bg imbuhan tu..membakar semangat depa na..

nak cubalah ..lagi 2 tahun ni..huhu

Shaza Shamsuddin said...

Congrats Hafiz! Congrats Aunty Nani! Teringat entry yang AUnty risaunya dengan Hafiz dulu. Sudah terubat kerisauan itu dengan hadiah 5A tu kan. Alhamdulillah. Tahniah sekali lagi Aunty! ;)

Oyis said...

tahniah kak nani dan hafiiz...

kalo ada kelapangan, akak share la tips2 nya utk anak2 senang belajar lg taat pada Allah dan ibu bapa ye kak.

Mat Gebu said...

Tahniah..utk anak puan....moga lebih berjaya dlm masa mendatang yea..

azian_ab said...

waaa... bagusnye. tahniah hafiz!!! teringat zaman kecik2 dulu. zaman malas buat keje sekolah ehehhee. bruk btol perangai sy hehehe

Sheherazade said...

Tahniah :)

tak perlu penat2 ke pusat tuisyen,belajar dlm keselesaan rumah sendiri

Anonymous said...

Tahniah utk Hafiz & k.nani sekeluarga! Seronok kan k.nani bila anak dapat beri kegembiraan mcm ni..

Peraih udang dari Zimbabwe said...

Tahniah buat Hafiz. Semoga Auntie terus memberikan sokongan kepada dia sehinnga dia berjaya di kemudian hari...

mommy juju said...

salam.. alhamdulillah n tahniah kak nani. sumber inspirasi sy, TQ :)

Lunia said...

congrats untuk anak kak nani. =)

bangganye ade anak2 yang bijak ^^

Syazwana said...

wah tahniah kak..
adik saya tahun depan plak
hehehe
^^

Tuan Din said...

Wah.. tgh layan2 blog nie tetiba tuan empunya badan keluar TV, NONA kasi resepi... kebetulan kot... sedapnya mata tgk resepi tu...
Tahniah gak pada Hafiz

nazayiena said...

Tahniah Hafiz dan akak juge....teringin nak anak kite camtu....cemerlang dlm pelajaran....baru skjp tgk akak klr tv Rancangan Nona...buat puding trissle...nampak sedap nak cube le nanti...

radhiahsyahida said...

assalamualaikum
auntie masuk tv tadi kan?
teruja tgk auntie.. slma ni tgk kt blog je. skg, blh dgr suara siap blh dpt resepi free :)

keep it up auntie!

Lady SharpShouter said...

tahniah hafiz.Alhamdulillah didikan yang baik membuahkan hasil yg baik :)

p/s: suka tgk aunty dlm rancangan nona.cantik sgt.suka juga resepi aunty. cantik mcm aunty jugak.hehe :)

~Annur~ said...

Tahniah kak nani,tahniah hafiz!
P/s: kak nani, bagi la tips2 didik anak2 lg (maklum lah sy nk anak2 sy berjaya mcm ank2 akak gak).. Sy ni baru start bloging tapi dah lama follow kak nani. Kiranya akak ni salah satu sumber inspirasi sy tuk berblog la. Hihi..kalau ade mase do visit my blog ok:

ochs widdle said...

tahniah aunty.
btw.semalam nampak aunty kat tv.tunjuk reseipi sedap.
nak cuba lah nanti

Sheherazade said...

saya tgk resipi yg menarik kat nona,trus teringat Pn Nani..sekali memang btl2 Pn NANI muncul dikaca tv

teruja btl saya tgk..Pn Nani sgt cantik

Dari sudut Hati kecilku said...

tahniah pn.nani
tengok u kat nona semalam...
then tahniah pada hafiz juga

Norisah Roslee Qayyim said...

salam kenalan..semalam tgk kak nani di NONA TV3, cantik sgt n puding tu pon nampak cam sedaaap sgt...

siti nur fadhilah said...

tahniah utk hafiz. :)
teringat zmn gemilang dulu ahaks.

p/s-tahniah auntie! glamer masuk nona youu~ hehe ;) tp resepi puding tu8 tak sempat nk salin lah auntie..post lah kt sini.. ;)

Anonymous said...

salam kak nani..

tahniah pd hafiz..dan terima kasih akak sudi share ilmu2 didikan anak2 disini..

& sy cedok sikit tip2 menarik utk sy buat guideline mendidik anak2 rebina sy pulak :)

Nor Azlina Yusof said...

Aunty..tahniah masuk tv..lawa la aunty kat tv..awek muda...

eyndayusoff said...

Tahniah hafiz!! :-)