Tuesday, November 16, 2010

JANGAN PERASAN LEBIH

Selalunya kita perasan kalau kita pandai masak, kita jer masak sedap. Kalau kita jual kuih, kita tak kan teringin nak beli kuih orang.

Kerapkali kita fikir bila kita cekap masak, kita tak perlu makan luar. Kita dah cekap buat kuih kita tak perlu beli kuih orang.

Saya suka makan di luar. Daripada makan tempat eksklusif sampailah kat warung-warung tepi jalan.

Walau saya jual kuih berpuluh jenis kuih dan yang paling eksklusif kuih saya MOIST STRAWBERRY CHOCOLATE CAKE dan CHOCOLATE CHIP BUTTER PECAN saya sekalipun saya ada juga order kuih dari orang lain waima diaorang punya chocolate chip dan chocolate cake.

Untuk menimba ilmu kita perlu invest. Lagi banyak kita rasa masakan orang sebenarnya dapat meningkatkan kebolehan kita memasak.

Selalu bila saya rasa masakan orang lain saya dapat mengagak apa-apa bahan yang ada untuk membuatnya.

Bila kita makan di luar kita boleh lihat kretiviti orang lain menghias sesuatu makanan dan sebagainya.Bila kita beli kuih orang lain kita boleh bandingkan rasa dan kretiviti mereka membuat kuih tersebut.

Banyak orang hairan bila saya selalu makan diluar atau order kuih orang lain. Bagi saya jangan sempitkan pemikiran untuk memajukan diri.

22 comments:

Fazlinil Irma said...

betul kak nani. tapi kat London saya tak berkesempatan sangat nak merasa masakan orang lain. pastu pilihan kedai pun tak banyak.

setiap kali p rumah orang, depa yang nak rasa masakan saya. tak sabar nak balik malaysia.

tapi jangan pulak bila balik msia. sama jugak. sy kena masak utk kawan2. :)

Deceptive said...

ye betol tu. makin byk kita makan masakan org lain makin kita akan lebih creative.

Dzanie said...

byk benda yg saya kena belajar & rujuk dgn kak nani...sya budak baru belajar klu salah tlg tunjukkan....:)

imal's said...

betul tu kak nani. saya stuju ngan kak nani tu.

faraulah said...

Betul tu Kak Nani...positifkan diri
masalahnya...ramai yang jenis masuk bakul angkat sendiri..cakap jer yang lebih

emy/mamasuri said...

betul tu..
sy suka cara kak nani tu..

LINA EVERLYNN said...

totally agreed wif u ;)apepun lyna suka tgk kak nani masak. ;)

Semarak Api said...

Akak,nti cter plak cmne akak ble terer msk.seyes nk tau..adek brdik akak pon terer msk mcm akak ek?kagum btol..

aNIe said...

Setuju sgt dengan Nani... SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA buat Nani sekeluarga...

Unknown said...

menarik topik ni. auntie, mintak izin linkkan ke blog saya. nak komen kat sini, saya perasan dah pjg sgt, boleh buat satu entry!

love,
pembaca setia

iamwhoiam said...

ya betul... saya tak sabar nak cuba resepi sup tulang tu esok lepas selesai korban!! hopefully kalau tak sesedap Puan Nani punya, it will be sedap untuk level saya yang tak pandai masak....

Joanne Juend said...

hello aunty.

kalaulah ada 10 org berfikiran macam ni, alangkah baiknya... :)

onenadiana said...

yes.. betul sgt kak...
cooking is an ongoing learning process.
Apa yang kita tak tahu, mgkin org lain tahu.. dan vice versa. Ilmu tu tiada had limit dan bakat memasak sentiasa boleh diasah dgn pemerhatian/ mencuba/ comparing

Jadi, utk tingkatkan knowledge kena la selalu share info or bertukar resipi...

Rainbow said...

aunty, saya masih menunggu2 resipi roti tose aunty ;)

joegrimjow said...

akak buatlah kelas masak
nanti saya nak masuk

Hazique Mirza said...

ade mase tuh tertengok nona pastuh nampak acik nani buat aper tuh luper namenyer

tapi sumpah nampak sedap!....:)

Saya Noury said...

Askum kak nani..
hai..saya ni silent reader kak nani, selalu tgk2 blog kak nani..but hari ni terkejut tgk blog akak sebab background blog kita sama..!!..hahaha..tu yg confius..eh ni blog sya ke blog akak?hahahaha

Saya Noury said...

Askum kak nani..
hai..saya ni silent reader kak nani, selalu tgk2 blog kak nani..but hari ni terkejut tgk blog akak sebab background blog kita sama..!!..hahaha..tu yg confius..eh ni blog sya ke blog akak?hahahaha

4umyfans said...

Betul kata Kak Nani tu.
Untuk tingkatkan prestasi, kita perlu tambahkan kajian dan analisis.
Baru temui formula kejayaan.

azian_ab said...

saya sangat2 brsetuju!!! smue tu investment utk memajukan diri kan...kan...kan...

FazMelati said...

salam puan nani!
saya pulak selalu perasan saya masak sedap sebab bila perasan sedap nanti saya lagi rajin masak, heheee boleh ke mcm tu... heheee =)))

Amira is mira said...

stuju ngn auntie nani...selalu makan makann org wat kter tawu rasa makanan macm mane..same macm mama sy..dia suka rasa.pastue balik rumah test masak sendiri