Tuesday, March 1, 2011

Kek Mentega Untuk Emak

Assalamualaikum.....


Hati rasa gundah. Hati oh hati..tak perlu kau bergundah gulana. Aku pandang ke luar tingkap. Harap-harap kehijauan pokok-pokok kecil yang belum matang dibelakang dapur sedikit sebanyak menghilangkan rasa gundah.

Entahlah sejak kebelakangan ini aku bagai hilang punca. Bagai ada sesuatu perkara tak jelas aku rasai. Serba salah, keliru, rasa bersalah, rasa yang tak tentu arah.

Hati kadang-kadang memang begitu. Rasa pun apa kurangnya. Ah biarlah..ikut hati mati...ikut rasa binasa.

Banyak sangat perkara harus aku selesaikan.Pagi itu teringat emak di rumah Nadia. Emak kecik hati mengadu pada Nadia yang aku kata padanya, eloklah dia duduk di rumah Nadia kerana kalau duduk di rumah aku, aku tak dapat layan dia dengan baik setiap masa sebab aku sibuk sangat buat kek, jaga dua anak orang dan keluar masuk beli barang kek, uruskan anak-anak,hantar kek pada pelanggan lagi, suara Nadia adik aku sayup-sayup mmeberitahu dihujung talian.

Tak senang duduk aku kalau emak kecik hati dengan aku. Aku tahu aku bukan anak kesayangan emak aku berbanding adik beradik yang lain.Mungkin sebab aku anak kedua yang emak dan bapak harapkan sangat dapat anak lelaki maka mungkin kelahiran ku seperti mengecewakan mereka berdua.Itu hanya andaian aku. Apa yang ada dalam hati emak aku tak kan tahu.

Selalu terjadi begitu. Anak-anak yang kita singkirkan, kita rasa kurang sayang, kita anggap menyusahkan itulah satu hari akan jadi anak-anak yang paling tak akan menyusahkan kita, yang hormatkan dan sayangkan kita lebih dari anak-anak yang kita sayang sangat-sangat tu.

Kuasa Allah, beri aku sifat pemaaf dan tidak suka berdendam. Sekalipun waktu kecil puas aku dimarahi, dipukul dan rasa tersingkir serta kekurangan kasih sayang namun jauh di sudut hati aku tidak pernah ada sekelumit perasaan marah terhadap emak.

Bagi aku walau macam manapun sikap emak terhadap anak-anak. Anak-anak tetap harus menghormati emak mereka. Kerana hidup tak kan senang bahagia tanpa restu dari emak.Itulah sebab aku tak senang duduk bila tahu emak kecik hati dengan aku.

Hari tu juga aku harus menemui emak. Walau badan penat, aku gagahkan juga masak. Aku teringat emak suka kek butter resepi dulu-dulu. Tengahari semalam aku masak udang galah masak lemak nenas, kupang goreng bercili, udang goreng tepung dan sayur campur, untuk ku bawa ke rumah Nadia untuk makan bersama emak. Cepat-cepat aku bancuh kek butter untuk emak.

Untuk sesiapa yang ingin buat kek kegemaran emak aku...silalah buat sekarang...mudah dah sedap.

Resepi Butter Kek Dulu-Dulu



8oz majerin planta
6oz gula castor
6oz tepung naik sendiri
4 biji telur
2 sudu teh esen vanila
1/2 cawan susu pekat manis

Seperti biasa, panaskan oven 180 darjah celsius
Lapikkan loyang dengan kertas minyak.
Pukul majerin dan gula kastor hingga kembang.
Masukkan telur sebiji demi sebiji.
Pukul lagi.
Masukkan esen vanila.
Masukkan tepung yang sudah di ayak.
Gaul rata.
Masukkan susu pekat manis.
Gaul rata.

Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan tadi selama 30 minit atau kurang.
















Kek Mentega dengan rasa asli dan enak. Teh lemon dengan daun peppermint yang kupetik dibelakang dapur dan lemon juga hasil tanaman belakang dapur!!!!!

33 comments:

kisah aku said...

alahaii...sedap nye kek butter~~~

Nadt said...

butter kek memang sedap.saye pun suke.

by the way, tanam peppermint n lemon sendiri di rumah? wahh..hebat!sayangnye saya duduk menyewa di rumah teres yang takde tanah kecuali tanah depan garaj saja.hehe..hanya dapat tanam pokok cili saja dalam pasu.

Zareda Norman said...

zar pun suka kek butter style dedulu... tapi nenek zar dulu guna butter tak guna planta.. butter dalam tin tu...

Unknown said...

hasil tangan terbaek cik puan nani

Anonymous said...

sedapnya kek butter..harap mak kak Nani tak kecil hati lagi lah yea:)

Lulu Junior said...

Menyelerakan. Aunt, jangan gusar sebab kadang-kadang benda tu semua mainan perasaan! :)

auwcak said...

hasil sentuhan tangan akak semuanya nampak menarik dan best

Unknown said...

kak nani, susahkan kalau nak sukat yg oz ke pada cawan .. ada tak cara senang utk nak sukat selain guna oz tu ..

NaniRostam said...

Salam. kalau guna cawan sukatan boleh jadi kurang tepat. Melainkan kalau kita dah biasa buat kek yang sama selalu.

Bila beli penimbang berat pastikan ada sukatan gram dan ounce (oz). Jadi timbang ikut jarum yang menunjukkan sukatan (oz) tersebut.

1 Ibs bersamaan dengan 16oz.
16oz pula bersamaan dengan lebih kurang 460gram.

Fiza said...

nmpk sedap.. nak sikit boleh... ???

Misz-ella said...

sama la kita kak. ela pun penah rasa mama kurang bagi kasih sayang kat ella.

cuba akak baca n3 ni.
http://misz-ella.blogspot.com/2011/01/kita-sebenarnya-tak-kurang-dgn-kasih.html

Zue Sancer said...

alahai sedapnye kek mentega..dah la pose ni...puan mmg pandai buat kek ye?nak tempah camne ye?nnti ley replay kat blog sy tak?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
MeM nak kurus said...

memang aunty...biasanya dah terlepas cakap mesti kita rasa susah hati menyesal..dan kita sepatutnya bersyukur kerana Allah letakkan rasa itu dalam hati daripada kita langsung x perasan kita dah kecilkan hati dia..cuma selagi x minta maaf selagi tu kita rasa x tenang....

MeM nak kurus said...

ari tu mentua saya nak makan kek mentega nih...dah buat tapi macam x berapa gebu...nasib baek aunty bg resepi..pas ni nak try..jasamu ku kenang jua....

Bintangjauh said...

Salam Ratuku Nani, kasih ibu, sayang ibu dan cinta+kasih+sayang dari seorang ibu adakah semua ibu, emak, bunda/bonda, ummi, mommy/mummy atau mama berhak di-"qualified" kan sebagai seorang Ibu yang setaraf nama yang dipegang kan itu???

Amat susah untuk dihuraikan kasih seorang ibu ini. Ada ibu yang baik dan ada ibu yang kejam, dari pengalaman Ratna sendiri telah banyak menyaksikan gelagat seorang ibu yang tidak berhak menjadi atau bertaraf seorang ibu, bukan semua dan bukan Ratna mencuba mengatakan harus membalas kembali apa yang telah diperlakukan oleh seorang ibu tersebut.



Gimana tu Nani, walaubagaimanapun nyah-kan perasaan gundah-gulana itu kerana Nani merasai segitu rupa hanya disebabkan tidak punyai kemampuan menjagai emak dan memenuhi segala kehendaknya, itu sahaja, bagi Ratna tidak adil hanya kita yang merasa itu dan ini, adakah emak kita berperasaan sedemikian pabila kita merasai sama seperti dirasainya juga harus diambil kira. Kan kita semuanya sudah bertaraf menjadi seorang Ibu sama dengan emak kita jadinya wajib faham memahami antara satu sama lain, gitu ya Nani. Kebanyakkan ibu atau emak kita hendaknya dianggap dan dilayani "privilege" sememangnya lumrah.

Walaubagaimana-pun Nani adalah seorang anak yang punyai perasaan halus jadinya Nani membalasnya dengan cara yang halus juga seperti menyediakan cake mentega yang lunak lagi gebu buat emak Nani yang dikasihi itu. Pasti sejuk jadinya perasaan emak Nani harapkan gitu ya Nani.

Salam manis manis madu.

cik suka senyum said...

bagusnye aunty..mmg aunty anak mithali...

hari tu saye ade tengok pasal tanyalah ustzh kt tv9 pasal seorang pemanggil tu call ustz tu gtw die bdendam kt mak die sb x layan die scr baik mase die kecik dulu..

tu la x patut kan kite bdendam dengan ibu...nauzubillah...

cik suka senyum said...

thanks aunty 4 da resepi kek tu...:):):)

NaniRostam said...

Salam Ratt.............mudah-mudahan kita terus belajar dari pengalaman serta tidak mengulangi kesilapan menjadi ibu bapa yang lewa.

Mudah-mudahan kita terus berusaha menjadi ibu yang terbaik buat anak-anak kita. Justeru itu anak-anak akan sentiasa mendapat sepenuh restu dari kita hasil kasih sayang yang kita semai dalam hidup anak-anak.

Jadikan setiap pengalaman sebagai wadah untuk mendewasakan kita.

Salam kasih sayang.

NoRa said...

Kak Nani,

Like ur kek butter..

one_sue said...

Salam,
Mak saya pun suka kek nih...
Mak saya selalu buat kek nih,
Mak saya ajar saya buat kek nih ..ad I learn it and i can bake it myself...
But now it just memories... i love my mum ....and miss her so much...everytime I bake the cake, I remember her...Al fatihah..
It it such a nice post..to know that other person in the world have the same memorable memories ...luv yr mum..

one_sue said...

Once the one that we loved dah takda...we will remember all those things yang dia suka..dia buat .. dia ajar ... ^__^

Alyn Aellynn said...

Sedapppnyeee... Nak try buat. Tp dolu2 nenek buat guna butter churn. Wangiiii.. Rase nak buat skrg je!

Cikgu Fatin said...

kak nani,

sy anak sulung, selalu jugak mak kecik hati dgn sy. dari dulu sampai le sekarang, sy le paling byk mak merajuk banding dgn adik2. tapi sy pikir yang positif,'kalau mak selalu terasa dgn kita, maknanya dia sayang kita lebih'.

pernah jugak sy dengar dato' dr fazilah kamsah kata benda yg sama.

tapi takpe, lepas minta ampun maaf, ilang le rasa kecik hati dia tu.. cara kak nani memang anak yg baik, siap buat kek kegemaran lg. :-)

Puan Kutu said...

Terharu kisah bersama mak tu..:)

Siti Humairah said...

bestnye kalau tgn kite sm mcm akak,,msk ape pon jadi n sedap pulak tu,,

Mak Wardah said...

Tqvm utk resepi tu...Nampak sedap sangat

aizeepesona said...

sedap dan gebu kek kak nani. insyaallah saya nak try..tapi bila zaman tak tahulah..kak nani lainlah ..sekadar kek mentega tu..pejam mata pun boleh siap..betul tak kak ?

aizeepesona said...

dahlah nampak kek tu sedap..dengan air kat sebelah tu sekali sungguh menawan kalbu...

ezhamaida said...

salam kak nani.... saya meminjam kata2 anda ini

"Selalu terjadi begitu. Anak-anak yang kita singkirkan, kita rasa kurang sayang, kita anggap menyusahkan itulah satu hari akan jadi anak-anak yang paling tak akan menyusahkan kita, yang hormatkan dan sayangkan kita lebih dari anak-anak yang kita sayang sangat-sangat tu"

ia mempuyai makna yg sgnt mendalam n sngt signifikan dgn saya....i adore u so much... moga2 saya akan menjadi sorg anak sebaik n semulia akak... always forgive n forget..

Lucy in the sky said...

Hi kak nani...
nak tanya boleh ke kalau we bake it as a cup cake? hehehehe

Wan Collection's said...

entah kenapa. saya rasa sedih baca entry ini. ia ingtkn sy layanan sm yg sy terima dr mak sy. namun..semuanya berbeza skrg. dan sy bersukur kerana sy diberi sifat pemaaf juga.

terimakasih mak. i love u. as much as u love me.

Nurul Nadiah+Khairil Syazwan said...

Alhamdulillah Nadiah dah cuba dan Masya Allah rasanya mengimbau kembali zaman kanak-kanak Nadiah.

Jarang dapat makan kek mentega sekarang ni. Baru Nadiah sedar selama ni kek mentega adalah kek kegemaran Nadiah.

Jutaan terima kasih buat auntie yang sudi berkongsi resepi.