Tuesday, March 23, 2010

Tips


Banyak orang tanya tentang wajah saya yang segar dan awet muda. Jawapannya, alhamdulillah semua tu kurniaan Allah. Terima kasih Allah kerana beri saya kulit licin dan bersih, badan yang masih ramping dan apa yang paling utama ialah sihat dan cergas walaupun usia mencecah 44 tahun.Kalau orang lain tertanya-tanya, saya apatah lagi! Nak kata keturunan, tak juga kerana kalau saya berjalan dengan adik bongsu saya yang 7 tahun lebih muda dari saya pun banyak yang ingat saya yang adik.

Saya pun tak amalkan petua tertentu untuk nampak awet muda. Cuma saya cuba jadi diri saya. Mungkin secara kebetulan ianya memberi kesan kepada penampilan diri dan wajah saya.

Dibawah ini serba sedikit tentang diri saya dan kehidupan saya seharian :

(1)
- saya seorang yang suka sangat berkawan
- saya suka keluar berjumpa kawan-kawan
- saya seorang yang peramah dan mudah memberi senyuman
- saya mudah tertawa walaupun dengan lawak-lawak bodoh
- saya suka menggembirakan orang lain terutama anak-anak saya
- saya tidak kedekut terutama dengan anak-anak saya
- saya suka bercakap jujur dan terus terang
- saya tidak banyak berahsia
- saya setia pada seseorang tetapi kalau saya dah tak suka sukar untuk saya kembali menyukai.
- saya tidak suka dikongkong
- saya seorang yang penyabar
- saya tidak suka marah2
- saya tidak tahu marah
- saya tidak pernah moody
- saya seorang yang pandai menghargai
- saya seorang yang pemaaf
- saya seorang yang mudah melupakan persengketaan
- saya seorang yang menggemari seni
- saya seorang yang tidak mudah berputus asa
- saya seorang yang berfikiran terbuka
- saya seorang yang gemarkan hiburan
- setiap kali saya rasa susah hati saya akan berwuduk dan membaca ayat-ayat Al-Quran dan memohon dari Allah.
(2)

- saya jarang sekali sarapan pada awal pagi
- saya selalu makan bermula jam 11 pagi keatas
- kadang-kadang jam 2 ptg baru saya menjamah makanan
- sejak kebelakangan ini saya jarang masak dan makan di rumah kerana kalau saya masak makanan sendiri saya akan sentiasa mengulang makan sepanjang hari...sebab saya tak tahan melihat makanan yang enak-enak itu.
-Bila saya beli makanan diluar, saya beli hanya sedikit, bila dah habis...anak-anak akan masak yang mudah sekiranya mereka masih lapar. Contohnya mereka buat roti telur dan saya tak perlu makan lagi.
- saya gemar membasahkan muka saya dengan air walaupun ketika itu muka saya masih ada makeup.
- saya cuci wajah saya menggunkan cleansing milk secara rutin
- saya memakai penyegar dan pelembab secara rutin
- saya memakai krim kolagen secara rutin
- sekali sekala bila teringat saya ambil supplement zinc, kalsium, alfafa, beta carotene, omega dan multivitamin
- saya hanya exercise dengan membuat kerja-kerja yang biasanya di lakukan oleh pembantu indon
- saya mencuci rambut setiap hari
- saya menggunakan kapsul treatment dan mask rambut setiap kali lepas mandi
- saya masih pergi ke salon untuk mencantikkan rambut
- saya banyak menggunakan produk makep yang bermutu dan berjenama seperti bobby brown.
- saya memilih pakaian yang menampakkan saya muda
- saya elakkan memakai tudung yang mempunyai labuchi supaya tak nampak macam orang tua.
- saya pergi ke kedai pakaian kegemaran anak-anak remaja saya.
- saya meminta anak-anak yang memilih pakaian untuk saya kerana taste mereka adalah taste orang muda.

22 comments:

Unknown said...

kata tak ada petua..berlambak list kna pkai tu pkai ni..petua la tuh...apadaaa

Unknown said...

kata tak ada petua..berlambak list kna pkai tu pkai ni..petua la tuh...apadaaa

Unknown said...

kata tak ada petua..berlambak list kna pkai tu pkai ni..petua la tuh...apadaaa

Lea Shmea said...

aunty nani pandai bahagikan masa kan. i should learn a thing or two from u la. cos after deliver my first baby, rasa malas nk bersolek. pastu, kedekut plak tu nk ke salon. haihh. i need to change.

abang ensem said...

1 lagi yg akak terlupa nak mention..akak suka mengambil wudu'

.: ayesha.ahmad :. said...

aunty or kakak? heee..

u look stunning..n glow..serious..but this is true..just tgk ur pix with ur kids..muda remaja..

sha rasa mmg kene mengena dgn ur routine..ur attitude main peranan penting..itu apa yg sha dgr dr motivator lah..heeeee...

u r my inspiration lah, aunty/sis..

NaniRostam said...

Abang hemsem : Rasa ada mentioned ...tapi tak nak lah obvious sangat...nanti dikatakan riak pulak.

Lea Sheama : Saya selalu ingatkan anak-anak dara saya tentang itu...kalau dah ada bopren pun jangan malas nak grooming.

Ayesha Ahmad : Alhamdulillah terima kasih sayang.

Shira : Shira ku sayang, saya katakan saya tak amalkan petua tertentu...tetapi itulah diri saya dan yang saya lakukan saban hari (consistent).

Saya rasa banyak orang lain pun buat macam saya buat atau mungkin lebih baik lagi. Tapi mungkin dengan apa yang saya lakukan secara consistent itu serta sikap saya yang ceria dan suka gelak merupakan satu salah satu faktor.

suziekuteri said...

aunty,mcm ner nak pujuk husband bg memahami yg kite perlukan kecantikan.sy tiap kali luahkan perasaan nak g saloon, husband buat muke pelik mcm saloon itu tidak perlu.buat je kat umah..sy nak ke saloon jugak!!!!!

Ummi Hanie said...

gud attitude ... apa yg penting ... (bukan kerjasama!) must think positive !! sy ada baca buku motivasi/inspirasi ttg berfikiran positif ni kak..very gud dan betul la kata akk tu

beL cLoud9 said...

amalan seharian pon bole membuatkan org nmpak muda dari usia. xsemestinya mengamalkan petua.

i think aunty nmpak muda becoz aunty sentiasa ceria,bahagia so terserlah kat muka.kalau ada masalah pon, mesti bole handle dgn sabar. things like mekap, wuduk tu of coz la penambah rasa kan.

aunty..sy mmg jelez dgn aunty.huhuhu

allboutema said...

aunty, ape ye jenama facial wash aunty guna? d cleansing milk brand?

Annasue'G said...

yg kat atas tu, cuba la berckp dgn sopan sket. nak2 plak kalo umur berbeza. ape daa..

actually saya kagum sgt dgn rutin harian akak. yup, saya mmg suke bergaya jugak. cume nak kene tambah pil ni bg bertenaga sket nak buat keje rumah. heheh. ;D

oewyn said...

sis,
thx for sharing. :) love it sgt2.
sis... nape org suke sgt nk megah2 ngn ape yg die ade. n sometimes delete kita nih dlm fren list di FB just because kite xde say hi pd die. nape klu die rse ukhwah tu penting nape x die yg mulakan?
im really tired of this kind of ppl. perlu ke gelaran yg terhormat utk hidup? walaupon bende tu kdg2 hanya rekaan dunia semata2.

Anonymous said...

salam..

banyak nye kak nani punya amalan..saya kalu listkan tak sebanyak tu..btw auntie guna krim collagen jenama apa.saya tingin gak nak guna collagen sementara muda ni(heheh) tapi tak reti nak pilih yg mana satu..

Anonymous said...

btul, cara pemakaian saja pon dah nmpk usia kita. budak2 muda kalau pkai mcm orang tua pun boleh nmpk tua...cara akak berpakaian ssuai la dgn umur akak.x nmpk tlalu muda, x terlalu tua.
ape2 pun yg penting sihat :)

mamashasha said...

Kak nani..tq 4 sharing the tips..sgt2 berguna..
Akak serius sy katakan akak mmg nmpak muda dr
Usia..jeles sgt ni..betul apa org kata dr air muka
Seseorg kita dah blh baca pribadi org tu..
Kecerian yg terpamer kat muka akak mmg menggambarkan
Betapa bahagianye akak..langsung takde nampak
Kekusutan..sy akan cuba amalkn tips ni..mudah2an sy
Awet muda mcm akak...hehe

eynda said...

Sis...thanks for sharing...dah lama kagum dgn kecantikan sis...semua yg sis list down tu memang faktor2 utama utk kekal awet muda ;-)

Tuah said...

fuhhh...jarang pom tak moody...berbahagialah pasangan mereka... besh2... ;)

food journal said...

wahh baguss la auntie neh..saya pun nak ikut mcm auntie..auntie x mkn jamu kee?camne ye nak ilangkn jeragat?

Auntie suke makanan berminyak x?Selalu pilihan makanan auntie ape?minuman?

Anonymous said...

lagi..lagi...kongsilah lagi petua..macammana nak handle stress sbb stress la yang buat muka kita nampak tua...oh tidak...

auntie pakai krim mata tak???kalau mata selalu sembap, boleh suggest product ape yg buleh di pakai???eh eh, jadi perunding imej lak...hehe

azwynn said...

thanks 4 the tips, aunty.. Thank u so much..

Kak Teeha said...

salam aunty..

saya nak tanya cleansing milk and krim colagen tu, brand ape yg elok ye?byk sgt kat kedai..tak tau mane yg ok..

thanks..