Tuesday, June 12, 2012

Jamban Urban




Waktu tu usia aku baru enam tahun. Nak kata urban memang jauh betul panggang dari api,  kalau dah jauh macam tu ikan yang nak kau panggang tu lebih baik kau simpan balik dalam peti sejuk dan ambek kunci kete, start enjin, tekan pedal minyak, terus tuju medan ikan bakar gold coast Sepang.

Memang tak urban. Memang tipikal orang kampung. Semunya bersikap minimalis. Sampai jamban pun setakat kau gali tanah, letak palang kayu untuk bertinggung dan kepung dengan zink sekeliling setengah badan jer cover.Lebih minimalis, tenggek jer atas titi kat parit depan rumah...tapi yang tu pun harus bawa teman pelindung....huhu

Nak dijadikan cerita aku ni lebih santai, waktu itu jam menunjukkan angka 9 malam. Waktu sedap sedap mak aku menjegilkan mata kat aku bagi signal supaya ambek mukadam untuk aku mengaji alif ba ta pak aji mata buta. Masa tu mana ada you tube, facebook, twitter . Yang ada cuma kehidupan.

 Lagu Emilia Contessa, lagu D J Dave pun dapat kau dengar dari corong radio jiran sebelah rumah. 

Maka alif ba ta pun keluar mentol dari kepala sapa ntah  nak jadikan lagu gempak jadilah alif ba ta pak aji mata buta...

Oh ya masih terpahat dalam ingatan  ada lagi satu lagi lagu gempak. Aku tak tahulah sapa punya kepala yang keluar mentol bercahaya...maka tercipta satu lagu puisi kanak-kanak

Bang selebu kuali sawa
Hujan gunung mandi kartun
sireh rampai pinang berseri
minta peluk tangan kiri

pergi keladang menoreh getah
ketuk sudu cawan pecah
balik rumah tahi ayam bersepah
angkat air tangga kolam patah

hujan hujan seribu ribu
katak panggil nanti dulu
ambil senapang ambil peluru
mari tembak bontot lembu....


Lepas nyanyi  tu budak-budak ni termasuk akulah tu...ketawa berdekah-dekah keriangan. 

Ok tak sempat aku nak ambil mukadam untuk mengaji, perut aku buat hal. Kau giler, jamban dulu mana ada urban macam jamban sekarang. Dahlah nun jauh kat kebun getah belakang rumah yang kalau kau pergi tempuh segala kegelapan yang pekat macam air kopi cap kapal api. Dah tu masa tulah musang nak pergi clubbing, harimau yang kaler hitam tu spesis kecik pergi merempit, burung hantu siap nak karoke, maka niat untuk tunjuk berani mengharungi segalanya itu memang terpadam terus.

Aku yang dah tak tahan dengan kerenah perut yang siang tadi ntah apa yang aku baham pun aku tu,  buat muka seposen mengajak salah sorang kakak aku pergi temankan aku. Kakak kakak  aku ni entah spesis apa hati kering...susah sangat nak tak tabur budi tambah pahala temankan aku yang dah nak terkucil sangat. Mujurlah kakak aku yang sulung tu akhirnya menaruh simpati lalu temankan aku..


Memang lega lepas tu...cuma yang tak leganya emak aku. Esok pagi-pagi dia menjerit bila tengok bekal sebeban bawah pokok pisang sebelah rumah....



Semua tinggal kenangan, bila aku dah dewasa ni tiba tiba tercetus idea aku  nak buat jamban aku bukan setakat tempat berangan tapi boleh baring-baring mimpi indah dan sebagainya...

Sebenarnya gambar-gambar ini adalah diantara permulaan untuk aku me make over jamban aku setelah
dapat idea dari buku buku id....

yang bingkai cermin aku beli kat ikea ni aku nak cat putih. Hari tu ada jer yang frame putih tapi ntah kenapa masa beli tu memang tak terfikir apa-apa konsep...konsep belasah jer...sekarang dah suka pulak konsep putih maka laki akan jadi mangsa suruh catkan warna putih.


Nanti dah siap aku tunjuk lagi....
























21 comments:

Puan Eka said...

hihhi..dulu2 penah jugak ke jamban dulu2 kat umah nenek..

gile takut nak ke jamban belakang umah nenek..pintu kayu tu..

jauh jugak menapak,kalau nak terberrrrr malam2 tu suruh makcik temankan,dengan syarat kalau dia nak terberrrr pun temankan dia jugak.

sekarang dah takde dah jamban tu,dah bawak jamban masuk dalam..hehehe

tinggal bekas jamban dan lubang jamban aje tinggal..

woo lawa la bilik ayo auntie..bole tidur..hehehee

Irfa said...

Bang selebu kuali sawa
Hujan gunung mandi kartun
sireh rampai pinang berseri
minta peluk tangan kiri

lagu tu saya tahu :)

Molly said...

Salam Kak Nani Sayang,

Wahh, ni yang tak sabar nak tengok bilik air make over pulak. Rajin nye kak Nani. Saya dari mula kahwin bab bilik air memang tugas rasmi sang suami. Saya tak suka dan tak akan suka cuci bilik air. hehehe..okay, nanti akak dah siap make over, post gambar tau.

♥MAMASYAZA♥ said...

umah tok saya dulu, jamban longkang. letak kayu melintang longkang, hehehe kelakar tapi best bila diingat

Niza K. said...

woah btol, p umah nenek sapa tah dulu, aduhai, dinding zink lubang2.. adoiila. tak tenteram nk buat pelaburan :P

lily lotus said...

mmg mencabar jamban zaman dedulu. bebudak skrg jer rugi tak merasa :D...tapikan kak nani, kalau tetamu datang rumah...toiletlah bakal jadi penentu camne gaya hidup tuan rumah. pembersih atau sebaliknya.

aizeepesona said...

kak nani..

kita tahu nyanyi yang ni jer...

Bang selebu kuali sawa
Hujan gunung mandi kartun
sireh rampai pinang berseri
minta peluk tangan kiri

cantik tandas cam kat hotel jer..

Bintangjauh said...

Salam Ratuku Nani,

oh la.. la... la...!

Jika Nani kerumah kampongulu Ratna itu "bilik termenung atau kamar mandi" bedanya umpama setinggi langit dengan bumi dipijak... karena ia-nya tampak uzur dan berusia silam jadinya terkopek sumbing sana dan sini masih menanti bila agaknya akan diubahsuai kan... dan dirumah Nani tampak cantik kemas bersih sebersihnya petanda pembersih nian...

Gimana pun, Ratna tidak pernah tahu puisi untuk kanak-kanak dahulu kala yang Nani paparkan itu...

Salam manis semanis madu.

Nor Azira Mohd Yunus said...

Kalau balik kampung waktu kecik2 dulu, bila tika dan saat itu, mmg haru dibuatnya. Plak tu awak je sorang cucu perempuan, yg lain semua lelaki, pak2 sedara yg sebaya semua lelaki...mmg sorang pun x ingin nak temankan. Dah terdesak cam tu, apa lagi, plastik jadi mangsa. Waktu tu x pedulik dah....Lebih kurang cam Pn Nanilah, esok mesti ada yg menjerit bila terjumpa plastik yg malam tadi main campak konon2 nak hilangkan bukti....

LINA EVERLYNN said...

BAGUS2 NT DPT IDEA UTK DECO UMAH BARU NANTI..KIKIKI

Unknown said...

wow kalau jamban macam ni mahu sehari mandi 4-5 kali kan kak nani :)

cikmerpatiputeh said...

dapat pulak time melabur tu si nyamuk yg teman.haru!!

sungguh kenangan~ :)

Nora_Aniza said...

kisah kak nani ngan mak2 saya, kakak2 saya tak banyak bezanya. :)

NaniRostam said...

Keadaan jamban dulu memang nostalgia...kalau yang boh kat plastik atau kertas suwatkaba..kemudian campak keluar pun pernah kami lalui...kami panggil 'tandas layang' huhu

jumurama said...

assalam kak nani...

semua tu tampak sama dgn zaman kanak2 saya...

nostalgik...sgt2...

saya lalui semua tu,cuma lagu tu tak hafal sbb kakak&abang tak penah nyanyikan smpi hbs..(takpun saya yg tak dpt tangkap sbb masa tu saya yg paling kecik, asik kena buli)

bab jamban tak usah ckp...semua tu saya lalui.yg lawak mlps ats suratkaba.then cmpk jer tepi rumah.esk pg mak la yg g buang...ada tak kak nani tau word 'planto'? bukan planta yerr..:)

Nor Azira Mohd Yunus said...

ha...ha...ha....igtkan pinggan mangkuk je boleh melayang. Rupa2nya benda alah tu pun boleh melayang jugak. Tu baru betul UFO...

The Cendol Champion said...

sempat ler merasa, main nyorok2...celah pokok gajus jadi...terdengar ustaz azhar ceramah..skrg toilet kita jpa yang buka jer air sembur...aku jumpa yang keluar tangan tolong basuh...ho rajin sungguh orang sekarang..kakaka...kawan saya masuk public toilet...ketawa sakan bila teringat....alahai...

Azza Azman said...

best la bilik air cantik...konsep putih lagi tuuu...

zuwaidah said...

bila baca coretan ni, teringat zaman kecik dulu bila balik kampung...iyaaa memang "bercinta" kalau nak melepas huhuhuhu. wajib membuang waktu siang aje, kalau malam sanggup tunggu esok hari...waduhhh!!!!!

Anonymous said...

tumpang mandi sini.. best jugak..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

cantik kak nani mcm hotel