Thursday, February 24, 2011

Bila Milik Kita Di Rampas Orang

Assalamualaikum.....





Siapakah perempuan yang sungguh tega mengejar peragut sehingga menyebabkan peragut mengalami kemalangan dan mati serta merta di tempat kejadian. Saya rasa bukan kerana perempuan itu seorang yang berani, tega atau seumpamanya.



Kadang-kadang bila kita fikir balik...mengapalah sanggup bersusah payah, bermati-matian mengadai nyawa dan keselamatan demi mempertahankan sebuah beg tangan. Terlalu banyak cerita tentang orang mati, koma , cacat seumur hidup akibat diseret oleh motorsikal peragut akibat tidak mahu melepaskan sebuah beg tangan. Sedangkan apalah nilai sebuah beg tangan berbanding dengan nyawa dan keselamatan diri.



Begitulah penilaian kita yang hanya memandang atau membaca berita mengenainya.



Apabila kita sendiri yang mengalaminya barulah kita tahu apa yang hadapi. Allah mengurniakan makhluknya dengan satu naluri iaitu pertahankan kepunyaannya dari dirampas oleh orang lain.

Saya sendiri pernah mengalami apabila rumah saya mahu dimasuki orang...tanpa rasa gerun atau takut berhadapan dengan sipencuri, saya kejar pencuri tersebut dengan kayu. Begitu juga perempuan tadi naluri mempertahankan haknya daripada diambil orang lebih kuat daripada kekuatan dirinya sendiri. Masa tu dia pasti tak fikir panjang tentang apa-apa kemungkinan yang bakal dihadapi. Perkara seperti itu sangat spontaneuos.

Pernah saya ceritakan tentang seorang rakan yang langsung tak risaukan tentang kesetiaan suaminya dan memberitahu saya yang dia tak heran kalau suaminya ada perempuan lain. Tetapi bila perkara itu betul-betul terjadi, kawan saya ini jadi histeria dan mengamuk di rumah perempuan tersebut. Itu kerana apabila dah terkena batang hidung, barulah kita tahu yang kita tak sanggup melepaskan milik kita dengan begitu mudah!!!


Bercerita tentang hak milik kena ragut atau rampas...saya teringat cerita seorang kenalan saya yang pergi membeli pokok bunga kedai nursery di Damansara. Ketika dia hendak melintas jalan menuju ke nursery tersebut, tiba-tiba datang sebuah motosikal yang ditunggangi oleh dua orang lelaki. Lelaki yang menumpang itu terus mengacukan sebilah parang ke arah kawan saya meminta kawan saya menyerahkan beg tangannya.

Tanpa ingin menyerahkan begitu sahaja, dengan keadaan menggigil kawan saya terus melemparkan beg tangan kepunyaannya sejauh mungkin dengan sekuat hati.

Apa yang buat saya tergelak besar mendengar ceritanya, bila dia menyangka dia dah baling beg tangan itu sejauh mungkin tetapi beg tangan itu cuma dilambung tinggi dan jatuh betul-betul di hadapan peragut itu. Apalagi.....tak pasal-pasal tugas peragut menjadi mudah! Walah....




Apa anda sanggup berdiam diri sekiranya beg tangan anda berjenama mewah yang berharga berbelas ribu seperti ini diragut oleh peragut?

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Saya rasa sekiranya seseorang itu sudah mampu membeli beg tangan berjenama mewah yang berharga berpuluh ribu..sudah pasti dia mampu mempunyai driver atau bodyguard. Dimana peluang untuk diragut adalah sangat tipis.

32 comments:

azureEn said...

yup.. bile dah terkene btg hidung sendri baru kite tau cmne rasenye..

Peri PiA said...

minta dijauhkan la pekara2 ni

umi saya penah kena ragut,sedih sampai sekarang tulang kat bahu nya tersembul sikit.beg peragut jahanam tu tak dpt sebab putus jatuh ke bwh mase dieorg nak ragut

mcm mane pn nani dpt idea menulis sebaik ni :)

cik suka senyum said...

seram betul kalau pikir pasal kes2 ragut ni...nauzubillah

cik suka senyum said...

sy rase kalo dah terjadi mcm tu bia jela beg tu...

elok kite jangan melawan sebab risiko cedera atau xsemene2 bole melayan nyawe amat2 merugikan diri kita sendiri berbanding beg n harta bende y hilang tu..ye dak??

kakchik@ella said...

Beg tangan belas-belas ribu belum le mampu lagi .. ribu2 boleh la. ada la seketui dua. Hihi ..

-cikucukchantek- said...

salan Pn Nani...im new here..hehe...saya ada terbaca jugak kat newspaper pasal kes ragut tu..pada saya memang berani la perempuan tu..time tu memamg dah tak fikir apa dah..yang penting beg tangan tu selamat and takkan semudah itu kita nak bagi kat peragut tu.

saya pun pernah alami kejadian macam tu juga..baru2 je lagi..dalam bulan 1 hari tu..l0kasi kejadian kat pasaraya Todays, Seri Alam, JB..bayangkan masa tu kami berlima [saya dan kawan2 saya] on d way nak ke kereta..kebetulan masa tu saya sorang je yang bawak handbag..jadi segala barang spt enpon + kunci kereta + d0mpet diaorang tumpang dalam beg saya..masa saya tengah cari2 kunci kereta kat dalam beg..tiba2 datang 2 lelaki naik m0tor dari arah belakang saya..dia cakap..'beg..beg..'..saya ingatkan pak guard la kan..maybe dia nk buat periksa ke apa..saya p0n macam b0doh terasa nak hulurkan beg saya tu..tapi tiba-tiba kawan saya menjerit..terus saya tersedar yang mereka tu sebenarnya peragut..terus saya sentap balik beg saya tu..agak lama juga kami bergelut..saya ckp dalam hati..biarlah nak jadi apa pun jadilah..yang penting saya takkan bagi free2 beg saya tu pada peragut tu..mula2 nyaris2 juga beg saya terlepas..tapi sebab dek geram + marah + tiba2 rasa berani..saya kejar n saya sentap beg saya tu sampai salah seorang peragut tu terjatuh..yang cuaknya tu tiba2 datang lagi satu motor [backup diaorang]..oh men~..tapi masa tu nasib baik la kawan-kawan saya ni cepat tersedar daripada perasaan tergamam mereka tu [tapi ada sorang kawan saya tu terus jadi 'patung cendana' statik kat tepi kereta tergamam x siap2..huhu]..cepat2 diaorang p serang motor yang lagi satu..kami menjerit mintak t0long macam nak gila..sambil jerit sambil tarik sekuat hati beg saya tu..last2 agaknya diaorang ni baru first time buat kerja ni terus blah tinggalkan kiteorang..kesudahannya..dia juz dapat enpon buruk saya and kawan saya injured kat kaki sebab terseret..ouch!!!~

tapi memang betullah...masa tu tak fikir pun tentang keselamatan diri ke apa ke..yang penting beg saya selamat..n alhamdulillah kami semua selamat..yang tak bestnya..saya yang jadi mangsa malam tu..sudahlah lagi 2 hari saya nak terbang p kk..sat lagi tup2 kena jadi mangsa ragut pulak..dugaan..until n0w fobia tengok orang bawak motor and kalau keluar dah x bawak handbeg dah..semua pakat masuk dalam kocek..huhu

peragut oh peragut~

[agak panjang ye komen saya ni..maap~]

Tasha said...

ish..... kadang2 harga beg lagi mahal dari duit yang ada dalam beg tu.

Sophie Al-yahya said...

saya ada baca berita tu. perempun tu ialah seorang aritek dan anak bekas polis. kagum dgn keberanian dia.

A.s.t.i.n.a said...

peragut dia bukan nak beg tangan tu madame..dier nak isi tu ha... ish ish.. sayang oh beg tu..

Mama_Fatin said...

betul tu kak.. walaupun kekadang bukan ada duit pun dlm tu...tp sbb brg itu milik kita.. rasa macam x ptt biarkan org rampas.. (cantik pulak handbag kat atas tu ekekek)

Ummi Hanie said...

salam kak nani,

kdg tu...kite terpakse redha...akur dgn takdir...nyawa lebih berharga dari berg berjenama...dan mungkin ada hikmah d sbalik setiap kejadian...
cerita pasal ragut ni..tringat kes rompak pulak...mak sy yg kena rompak tp mujurlah beliau xbrtembung dgn si prompak itu...nk jadikan cerita,henpon yg sgt baru sy beli dan tinggalkn dlm handbag mak sy utk beliau gunakan (sbb beliau xde henpon sndiri) dicuri brsama2 harta benda mak saya....apo nak dikato ??redha je lahh...takkan nk marah mak kite kan...terkilan tu ade lah,tp memikirkan nyawa mak selamat,itu sudah memadai...:) alhmdllh

abang ensem said...

Harap2 takde sape la yg nak ragut hati teman :)

NaniRostam said...

Assalamualaikum...tulah harap kita akan sentiasa berwaspada dan berin dari supaya terhindar dari kena ragut.

Abang hensem : Cukuplah kena ragut sekali.....

lily lotus said...

minta dijauhkan musibah camtu jadi kat kita..nauzubillah

Golden Rose said...

takut sgt bile dgr kes ragut ni...bg sha duit ilang takpe tapi yg tensennye nak buat ic, lesen, kredit kad segala....

Anak Wak Mail said...

memang kita tahu nyawa lagi bernilai..tp kalau memang dah berlaku kat kita sendiri kita xkan tahu apa yang kita akan buat..

Anorrin Ruzila Rahmat said...

tp betul aunty, org yg x kene ni xtau perasaan org yg dh kene..sbb tu sy suka ckp, tunggu smpi dah kene baru leh ckp..sbb, klu x dorg x phm..pe pon..smoga kita smua selamat dr kejahatan..

Galeri Makanan said...

Untie..
ni 1st time komen,sblum ni silent reader je..kejadian ragut tu berlaku dekat dgn rumah sy.mase kejadian tu mmg waktu sy keluar pegi keje.selalunya sy akan lalu kt jln yg peragut tu terbunuh.tp entah kenape hari tu xrase pun nk lalu situ.bile tgk berita tengah hari mmg tekejut..sy ni cepat gemuruh,kalo sy yg tgk aksi tu mau trauma berhari2.tabik kt perempuan tu.hebat lah die!tp dengar cite die nk kene charge memandu secara merbahaya..kesian die
(sejak kejadian tu sampai sekarang sy xlalu lg kt situ,seram je rase)

Syazana Aziz said...

uhuk3... henpon saye baru hilang minggu lepas.. masih mood berkabung T__T

suzzsuzie said...

belum pernah kena ragut..mntak selisih laa.

syafika_harmiza said...

saya suka coach... hehehe

Najwa said...

tu la kan..takut pulak nk bwk henbeg..kalo bwk beg plastik ke..shoping beg ke..mungkin lbh selamat kan..sy ada sebiji LV..sumpah original..tp pkai ori pun org ingt PS..jd rsa selamat sekejap..pun gitu, ttp harap jgn la kena ragut-ragut nih..mintak simpang..

d a m i a said...

as-salam....saya penah ade pengalaman diragut aunty...masa tu ade 4ribu kat saya tapi nasib baik saya letak dlm poket seluar..peragut tu just dapat ragut hset yang saya baru beli je...sedih, tapi alhamdulillah, tak jadi menda yang buruk pada saya walaupon peragut tu bersenjata...

Mie-Yna said...

assalamualaikum k.nani,

saya rasa tpanggil utk mberitahu ttg seorg blogger yg sgt meminati n mhormati k.nani sbg sorg ibu. dia sllu bcerita ttg k.nani.ketika k.nani post komen di wall blog beliau
ketika itu juga beliau telah selamat dkebumikan. K.nani nasrul telah meninggal kan kita tepat kul 10.50 pg tadi. beliau meninggal di bilik icu kerna tiba2 jth pengsan di rumah smlm.
saya adalah adik pd arwah.
http://www.facebook.com/huzaimiealanabdullah

PERSIAPAN PENGANTIN BUDGET said...

aunty, saya pun pernah kena ragut tetapi sangatlah clean snatch!. meaning masa tu memang dah ditakdirkan: tali handbag yang termahal pernah saya beli seumur hidup (sebab belum biasa beli) dan cantik dan saya suka::: tegak kejung macam tau2 ada orang nak curi. dia merapati motor ayah saya (yg saya ingatkan kawan ayah) dan terus ambil begitu saja. ayah saya pun terkejut menjerit "beg anak aku!!!) cuba nak kejar balik. tapi si penyangak yang saya haramkan segala yg dia dpt dari beg saya tu bawa motor melawan arus. takut pulak nak kejar, tp syukurlah ayah dan saya tak jatuh. semuanya selamat. sekarang saya fobia mau beli beg mahal2, sanggup pakai handbag koyak rabak sebab tak mau jd perhatian dan pengajaran lain, saya mula reti nak memberi2 dan berzakat. sebab dlm hati kata, mungkin sebab saya tak bagi duit saya kepada orang yang berhak saya kehilangannya. ada hikmah di sebaliknya.

JJay said...

saya pun dah merasa..rumah baru kena pecah masuk pencuri hari senin lepas...huhuhu

leyzajamil said...

suka style cik puan nani bercerita..mcm cerita berdepan je rasa..

Laura said...

Memang patut kiter mempertahankan hak kiter.. kalu kiter biarkan, semcm kiter ni meredhai dan menggalakkan pulak perbuatan si pencuri tu. Tapi dalam pada mempertahankan tu, harus masa yang sama tahu bila kita mesti mengundurkan diri dan melepaskan barang milik kita.

makdara TERdiva said...

bab rampas-merampas yg paling pantang!

cukuplah sekali kisah itu berlaku..tsk!

nba-Nur said...

Salam. Kak Nani, Nur pernah mengalami kejadian disamun di dalam kereta sendiri akhir tahun 2010. Syukur la tak apa2 tapi kehilangan semua yg ada di dalam beg tangan. Pada semua yg memandu, kena berhati2 dan jangan letakkan beg tangan di kerusi penumpang.

Tuan Din said...

erm.. mungkin masatulah kita baru sedar..... Minda dibawah sedar kita berfungsi dengan baik...
melindungi harta kita juga satu amalan mulia..

aizeepesona said...

ishhh takutlah citer2 camni..ya allah januhkanlah..saya penah kena diragut tp tanpa disedari..sesedar jer purse dah kena ragut dari poket hadapan beg sandang semasa di Puduraya.seb baik tiket bas dah ada ditangan .bila kita cuai sket jer ..sekelip mata penyangak2 tu boleh nampak....chesshh..
"tp mmg nyawa lebih berharga dari segalanya..."