Monday, May 17, 2010

Resepi Daging Dendeng Masakan Tradisi Orang Minang

Terus terang saya katakan saya memang Johor murtad. Biasanya...tekak orang Johor ni, termasuk adik beradik saya sendiri susah nak terima citarasa makanan dari negeri lain. Terutama makanan seperti gulai tempoyak ikan patin ke, masak lemak tempoyak pucuk ubi ke, budu, nasi kerabu dan sebagainya. Memang terjuih-juih mulut dia orang bila saya sebutkan menu-menu tersebut. Eeee tak minat. Tak suka.

Namun masih layakkah saya digelar warga Johor lagi bila, makanan kegemaran masyarakat Johor iaitu asam pedas bukan lagi jadi kegemaran dalam menu seharian saya. Malah saya akan terkecur bila dapat menikmati rendang tempoyak ikan bilis, masak lemak cili padi daging salai campur mangga, kari kepala ikan, laksam kelantan, nasi kerabu dan asam rebus ikan kembung campur sulur keladi.

Selain daripada itu, saya sangat mengemari hampir semua masakan minang. Daging dendeng juga adalah sangat sinonim dengan masakan minang. Di sini saya sertakan resepi daging dendeng secara ringkas untuk anda semua.





























Daging Dendeng


1 kilo daging
300 gm cili merah (dikukus atau direbus, kemudian tumbuk kasar2.
bawang besar 1 biji besar dikisar)
1 biji lagi dihiris tipis
cuka. gula dan garam secukup rasa.


Rebus daging dan potong tipis-tipis lalu goreng sehingga garing ketepikan.
Tumis bawang kisar hingga naik bau dan masuk bawang hiris dan cili yang telah ditumbuk tadi.
Tumis sampai naik minyak dan akhir sekali masukkan gula, cuka dan garam.
Gaulkan daging goreng.
Angkat dan hidang.

38 comments:

NenekPenne said...

u punya hidangan kat rumah mcm makan kat restoran...

tengok gambar dah terliur apalagi kalau dapat jamah...

i like laksam..nak buat mcmana kan, dah asalnya dari sana gitu...

aNIe said...

Nani...kita ni...semua makan...asam pedas...lemak cili padi dimasak dengan aper aje...tempoyak...buatkalh dengan aper pun...budu...buat macam kicap je...

Pendek kata semua makan...minang ke...aper ke smua anie makan...kecuali makanan yang manis...itu kita kalah...

mizzura said...

wah..bestlah tengok auntie sentiasa serve yang terbaik untuk anak-anak..terpikir saya jadi suri rumah macam best nyerlah kan..
dendeng..? teringat pergi Bandung dulu..sedap... :-)

.cikfasya.(◕‿◕✿) said...

bestnye tgk daging dendeng neh..
kecur air liur..
faveret!

Drama Mama said...

kalau tak letak cuka bole tak kak? hehe...teringin nak makan nih!

http://twinkywinkystars.blogspot.com

ochipz zaind said...

wow...patut la hr nih hanis asyk ckp 'bestnye mak masak'...hehehe

MeL MikaiL said...

wow kecur tgk daging dendeng auntie. masakan org minang mmg sedap2 belaka ;)

aina said...

saya juga johorian tapi sedap woo masak dendeng tu.. cedap33

abang ensem said...

High Kolestrol High Kolestrol High Kolestrol..

NUR AIN ZULAIKHA said...

auntie..nnt masak anta la kat saye sikit..sentiasa kecur liur tgk menu2 auntie..cedap2 woo!!

eynda said...

Sedapnyer....rajin sis masak penuh meja :-)

esoneniey said...

siap ada hiasan tue
membuka selera
aduh, laparnye
thumbs up auntie!

Pink Mama said...

Alamak Kak Nani...tetiba nak makan daging dendeng. Balik kena masak ni =)

Ainee Cumi said...

nanti aini dah kawin nak masak macam aunty..nak hidang macam auntie..idola betul!

Diarihatiku1976 said...

kalo tgk cara setting hidangan tu mcm makan kat restoran...
dolu-dolu selalu pasang impian nak buat gitu.. tapi hampeh tak sempat...

farra said...

nampak sedap :)) yumyummmm

Ila said...

wah inilah resepi daging dendeng yang paling simple penah sy jumpa. Leh la try wat pasni.
Msk lemak tu xnk bg resepi skali ke? :D

zuera said...

nampak sedhap je sume..kalau autie letak recipe lasagna lg besh..hehehe;)(smbil wat muke tomey)

viruspadu said...

kak nani,
sangatttttttttttt cantik ok tadi. :)

bangga dapat ketemu kak nani. harap lepas ni dapat jumpa2 lagi

JULYA said...

waaaa tante ni masakan parent saya ni...memang auntie teror lah...salute la sama auntie.hehe

Ain said...

thx coz now dah tau camana nak msak dendeng, x susah spt yg sya sangka

Ummu~Ishak said...

salam..
aunti ni suka masak sdap2 la, kecur air liur ummu tengok tau =)
ummu dah link blog aunti.. ada masa jengah la =)

gadizgula said...

masakan minang mmg sedap. x sia2 saya jd org minang. hehehe...tp saya suka jugak laksa johor dan nasi beriyani gam

miera said...

aunty...sy da pnh try wt ressepi tat telur dr blog aunty.sy wt macam xkeras dia nyer filling tart.adakah kena sejukkan betol2?

suzzsuzie said...

wah...masak penuh satu meja.....nnti nk try msak daging dendeng tu..mcm menarik

ARNA said...

Bestnya, macam2 auntie masak. Bila la saya nak rajin masak n pandai masak macam auntie huhu

PearlnScarf said...

sedapnya.... kecur air liur tengok..

mukasurat17 said...

u make me terliur lah auntie.. hehe

mukasurat17 said...

salam. minta maaf klu saya tersalah.

murtad=keluar dari Islam.

jgn sebarang guna. thats all.

wallahu'allam

siti nurhanis amri said...

saya orang minang acheh tapi tak tau masak masakan minang...tau makan je..huhuhu..malu...

whiteladylily said...

urang awak juo..minang mmg kaya dengan makanannyo yang lamak!!how i wish to be like you..a multitask mom!masak lemak cili api pun kekadang tak pass..haha

Zarina said...

my mum in law yg sarawakian pon suke tempoyak tumis...infact buatan dia satu mcm punye sedap dari kita buat sendirik..ape pon emak sendirik masak memang tak pat nak tanding...ohh happynye muke alisya..T_T

E'za a.k.a aiezza sue said...

wahhh..simple nye dan sangat sedap kelihatannya..tak sabar utk mencuba..TQ :D

fairuz n nani said...

sy suka baca blog ni..keep up your good work..actually our name are same..=)
i`m rosenani

Qashilla said...

aunty nani....masakan aunty sama mcm mak saya,,,rindunyer mak saya...mak saya suka masak dendeng....saya suka sgt...sedap....tp sekarang ni tiada lah nk rasa dendeng mak sy, ntah dia larat lagi ke x nk msk kn utk sy..;(

p/s:kita sama2 johor murtad...hehehe....

Qashilla said...

aunty nani....masakan aunty sama mcm mak saya,,,rindunyer mak saya...mak saya suka masak dendeng....saya suka sgt...sedap....tp sekarang ni tiada lah nk rasa dendeng mak sy, ntah dia larat lagi ke x nk msk kn utk sy..;(

p/s:kita sama2 johor murtad...hehehe....

kakintan said...

salam...suka masuk sini tengok resepi...nak ambil resepi masakkan dendeng halalkan ya...

Papa-NtiQ said...

Hi Nani...ckp pasal masakan minang, saya baru je gi grand seri garuda kt kg baru minggu lepas....VERY GOOD...try la gi sana...nnt jenguk blog saya kat www.blogmakanbest.blogspot.com topik pasal MAKAN, MAKAN DAN....MAKAN hehehe...nnt Nani register follower tauuu maklumla blog baru cam sunyi jerrr TQ TQ TQ...hmm model 80an? bagus bagus