Friday, September 9, 2011

Cerita bersambung-sambung..........

Pagi tu macam biaso den puro-puro lai. Den puro-puro lai jadi isteri yang tak tarik tali...bukan isteri mithali yo...isteri yang tak tarik tali jo...kot selamo ni den memang selalu buek kojo macam tu...kalau dongan laki den selalu kena tarik tali...kalau tak tarik tali pun den mengamalkan peribahaso ibundo iaitu bagai menarik bonang di dalam topung....tapi tulah selamo den bergolomang dongan topung tak pulak den jumpo bonang dalam topung...apo kojo lah orang dulu-dulu yo....letak bonang dalam topung.....



Tahulah kan laki den tu kalau den terus terang yo...ado yang konyang makan terajang. Jadi ado maso jugak den berpuro-puro walaupun kebanyakan maso den tak koso dah nak berpuro-puro lai....




Tarik tali yang den maksudkan...den puro-pro prihatin dan simpati lalu membiarkan iyo terus bermimpi....walau sebonarnyo....cuak den nak mandu kete sorang2 sampai pokan jolobu.




Eh tobolit bolit la lidah den ni cakap nogori...mentang-mentang nak cito pasa poi ngandam kek jolobu...oklah back to normal...




Pagi tu macam biasa bangun solat subuh terus bersiap nak mengandam di jelebu. Tengok laki baik punya mimpi....diam-diam aku ambek kunci kereta, start enjin...tekan minyak terus memecah keheningan pagi sabtu yang cuaca memang tak pernah mencemburui orang-orang yang kuat tido.




Niat seminggu lepas nak ajak laki temankan drive pergi ke jelebu tu...tetapi akibat berantakan malam tu maka bukan setakat niat...minat pun terus hilang.



Sejak akhir akhir ini rumahtangga aku sering berantakan. Kalau aku kata akhir-akhir ini bukan bermakna 5 hari terakhir...sejak akhir-akhir ini yang terjadi dalam hidup aku adalah 5 tahun kebelakangan ini. Kalau dikira jangkamasa itu maka hal pertama yang harus suami aku mensyukuri kerana memiliki aku adalah sifat yang ada pada aku iaitu sifat 'sabor jer la'.



Hal kedua yang paling harus suami aku syukuri beristerikan aku kerana aku adalah seorang perempuan yang tidak pandai berpura-pura...walaupun sikap tidak pandai berpura-pura itu sering meledakkan gunung berapi yang sedang sedap-sedap tidur.




Pertama sekali aku tidak pandai berpura-pura seronok bila melihat dia tidur secukup waktu sedangkan waktu itu jam menunjukkan angka 12 tengahri....sedangkan aku pula mata dah boleh buat beruang panda jantan tuwe keliru adakah aku ni gepren dia ke apa....




Kedua aku tidak pandai berpura-pura bahagia melihat dia khusyuk basuh pinggan sedangkan jam didinding menunjukkan angka 5 pagi iaitu sebaik sahaja dia balik entah dari mana ...selalu aku dapat penjelasan yang tidak jelas tentang pulang lewatnya itu....meeting apalah sampai hampir tamat dinihari tu....'cari duit!' setiap kali itu yang jadi halwa gegendang telinga aku...pastu aku tanya lagi...'mana duitnya?'......sambil cucuk pinggang aku...hai kenalah bersabar.....Heh!! geli!!!.meluat!!!




Tapi yang boleh diconsider agak maju kedepan apabila berantakan di waktu usia mula menginjak senja ini langsung tidak wujud feeling feeling.Selalunya bila berhentam macam dunia dah nak kiamat...selalu aku hentam dia cukup-cukup... manakala dia pulak tak pernah cukup nak hentam aku....kesudahannya perang bertukar dari suam2 kuku kepada perang dingin. Perang dingin yang aku maksudkan..tiba-tiba jer suasana hening dan sepi masa tu kalau jarum jatuh pun boleh dengar..amboi kemain lagi ayat orang dulu-dulu....






Cuma satu jer petua yang aku amalkan selama lebih 25 tahun berkahwin....petua bagaimana kami tidak pernah berantakan atau tidak bertegur sapa lebih dari sehari iaitu aku tidak pernah bergaduh sampai ke tempat tidur...maksud aku...walau aku tidur berasingan misalnya di sofa ruang tamu dan laki tidur di dalam bilik tetapi itu bukan kerana kami bergaduh.

Maksud aku...susahnya nak gaduh lama-lama...hati cepat kesian tengok muka seposen dia....lepas gaduh dia keluar....beberapa jam balik pulak...tanya ada makan tak...kemudian aku pulak buat muka seposen menjawab...tak da...sibuk je nak makan kat rumah!!!memang penyataan berani mati. Dengan muka seposen jugak dia goreng telur...ceduk nasi makan....sambil basuh pinggan and kemas dapur and siram pokok and hisap rokok....kemudian masuk rumah tengok TV...and aku pun kebetulan tengah buat air minuman panas....tanya kat dia...'u nak kopi tak?...sambil dia jawab dengan muka seposen 'ehhhh nakkkkkkk'....maka hilang segala kata-kata jahanam yang kami hamburkan antara satu sama lain...hilang terus dibawa angin sepoi-sepoi bahasa tepi highway tu....walau geram dengan dia bergunung-gunung dalam otak....tapi aku selalu mati akal dengan laki aku....betul-betul mati akal..



ok nanti sambung citer ya....banyak tempahan kek ni...


Sekian terima kasih.



42 comments:

Peri PiA said...

Saya dah agak dah

mcm tu la baru harmoni ;)

selamat hari raya pn nani,maaf zhr btn

shukrin farahdiba @ ceklala said...

dah 30 tahun mak ayah sy kawen..ade jgk kes mcm ni..tp selalu pesan kat mak buat xtau jela..kadang pompuan ni cepat cemburu kan..pada lelaki mende tu takdela ape sangat cuma perempuan je kadang2 ni suke pikir yang bukan2..kenyataan dan kajian dari pakar tu aunty hehe..sabar bebanyak jela aunty ye..dugaan sume tu :)

Cik Puan Nurul said...

kah2..sama la kak mmg xpernah nk gaduh sampai sehari mahupun berhari..sy ni jenis cepat panas n cepat sejuk..marah2 saya sy ade gak rasa kesian n cepat nk mintak maaf hehehe..biasalhh gaduh2 selalu org kabo anak berderet eh wakakakakakaka..sbbnya setiap kali gadoh ade adegan pujuk memujuk kendian...??????

y u y u Z u l a i k h a said...

bagus untuk saya yang entah bila nak kawen dah ni :P

missbby said...

oh menarik ni..hehe, sambung lagi ye kak..dah macam baca novel pun ye gak ni..

O'gosh said...

amboi kak...betul2 bersabo ye...saya baru 3 taun kawen dah macam2...kene blaja banyak dari kak nani ni...

Filla ~ Kasihs said...

yelah kaknani, kene study pasangan memasing.. marah cemana pon mati akal gak nanti.. filla pon amalkan benda yg sama.. tak penah la marah nak panjang2.. nak asing2 bilik tido.. sedar tak sedar.. lps berapa jam.. baik sendiri.. tp tak baik sangat lah.. gitew2 je..hahahah... malas-nak-layan-buang-karen.. kan kan kan?

nety hartaty said...

sukelah baca blog auntie...tp cite ni mmg blh jadik tauladan utk pasangan2 muda cam ktorang ni~insyAllah akan dipraktikkan~smoga kte sume akan dilimpah kurniakan dgn kebahagian smpi akhir hayat...

Tuan Din said...

heheh idup berumah tangga nie mana ada yg sempurna kan...
kok itu ok lagi kalu dapat yg jenis Pomaleh... lagi parah... hari2 makan tulang buaat sup!

shiori_LA said...

cite apa ni kak nani? kenyataan ke nih or skrip reka sendiri...hehehe...sama la kita kak saya ingat kehidupan saya je macam tu....isteri ni memang tak boleh nak marah lama2....kan....saya walaupun marah tetap gak siapkan makan minum dia n bekalkan dia makanan....huhuhu

meriahceria said...

hihihik..btul tu akak..saya setuju 100%...

kakchik@ella said...

Nice entry. Banyak pengajaran dalam entry ni ..

azrinna said...

Kdg2 rasa sikap Kak Nani mcm saya. Dalam diam penuh 'rasa'

Che Lin said...

namapun suami isteri ni mcm lidah dgn gigi.sikit2 mesti nak tergigit tak sengaja kan... akak kerja kuat sangat tu :-)

mama maman said...

Sabarnyer kan perem nih.. selalu je mengalah.. sedar2 dah bertahun2 macam tuh je..:(

dzoelhakim said...

kalau xde plot suka dan duka tu x bestlah cerekarama hidup kita kan Akak. asam garam kehidupan berkeluarga! bykkan taqwa, doa, usaha dan tawakkal...

p/s: perkataan peribahasa yg betul adalah rambut la Kak bukan benang...

Shiela Rahim said...

hai...ni orang yg dah lama kawin..yg belom kawen ni pon hari2 gaduh....huhuhu

dd.hasnidar said...

sama aje la dengan laki den.
tak bleh nak gadoh lama,buat buat merajuk,xdek.xpenah terjadi.

bila selisih faham,sejam je kitorang bleh tak bercakap.pastu mesti mulut saya ni gatal nak tanya,"abang nak air panas?"."abang nak jemput bilis?"..takpun saya offer "nak sayang carikkan rambut gatal tak?".

heh.memang alhamdulillah.tak penah la sampai perang seminggu.

si gebu said...

biasanya mcm tu la ..kita isteri ni yg banyak mengalah...tengok muka si suami yg buat muka simpati...hati jd tak sampai hati...walau pn sebelum tu berbakul2 sumpah seranah nak kita hemburkan...apo nak buek....

* bahaso nogori tu kono botoikn laie...
letak - lotak
keta - keto
mentang2 - montang2..

sekian terima kasih..

suzi fauzi said...

sama la kak..huhuhu

Ana AzNuRuL said...

sakit hati macam mana pun bila tetiba laki rajin nak sapu rumah, cuci pinggan, kemas katil, sidai baju..boleh sejuk balik hati..walaupun sebelum ni mintak tolong pun dia buat2 xtau..orang nak bodek kita jangan jual mahal sangat..

kalau dengan sales person ye kena kita kena jual mahal =P

Aida said...

tahniah kak sbb berjaya menjaga rumahtangga walaupun sering berantakan .. sbb apa ?? sbb tahap KESABARAN akan tinggi .. cuba kalau org lain, good bye forever dah tu .. hahahah ..

**bila nak update citer pasal SK11??**

NP said...

rumah tangga mana yang aman damai kak nanie oi....

Cik Eka said...

wahh anutie punya bahasa best ah..mendalam tersirat yo den baco eh ni..

buleh la pasni auntie bagi petuo rumahtanggo pulak...hehehehe

Hazey said...

So cute.. cam tu lah sifat perempuan, keras-keras kerak nasik akhirnya lembut juga.. hanya lelaki yang memahami saja dan jua isteri yang bertimbang rasa bisa memanjangkan 'jodoh' yang telah ditentukan Allah... Selamat Hari Raya Kak Nani, nanti nak order lagi collagen bila dah habis.. *wink

PERSIAPAN PENGANTIN BUDGET said...

hm, tulah bila bc kisah aunty ni, terus rasa, kalau kita yang baru kahwin belum 10 thn ni, selalu bergaduh, apalah sangat ek. sedangkan aunty yg mkn garam lebih dr saya ni pun bergaduh, makanya, gaduh dlm rumahtangga tu memang adatlah, ujian untuk suami isteri tukan? spy sentiasa ada masa untuk pujuk2 n feeling2 walau x banyak sikit... tul tak? ;)

amy pb2

cik nur said...

kehidupan di alam rumah tangga best jgak baca sbb kadang mcm nur belum kawin ingt yang perkawinan tuh manis saja padahal hehehe

Anne said...

hmm saya dgn suami pun mcm tu jugak. bergaduh tak lebih dari sehari. kami pun klu bergaduh, mmg ganas punya kata2. tapi time tido...klu dia ada sebelah..tak boleh klu tak peluk...hahaha!

KucingMalaysia said...

sedangkan lidah lagi tergigit aunty
"sabor jer la"

dina said...

ingatkan orang baru 9 tahun kahwin ni jek yang gaduh2 macam tu kak....yg dah 25thn pun begitu gak ye? kelakar ayat "kata-kata jahanam" tu... hahahaha

muhammad Saufy said...

mungkin kita tidak mengerti erti pertemuan,
atau kita belum sungguh-sungguh mengerti,
namun disisi kekasih pasti ada erti yg ingin diberi,

lihatlah lautan,
luaskan harapan,
tenangkan fikiran,
ringankan airmata untuk berdoa dan berharap,
cinta yg diuji pasti akan bertambah kental.

mungkin kita masih lagi didalam perjalanan,
menuju titik cinta yg diimpikan,
sabarlah kerna kehidupan ini hanya akan dinikmati oleh sitabah,
yg menunggu setiap detik demi detik,
dan berusaha dengan segenap keringat,
semata-mata untuk Cinta Agung Maha segala Maha.

PINKMARGENTA said...

kak nani mmg isteri yg sangat baik..........semoga suami kak nani nampak betapa istimewa nya akak ni..sempurna;cantik,pandai mengemas,pandai memasak,pandai jaga anak..........hmmmm..

Puan Mami BooLuck said...

akak ni byk yg kelakar..sbb tu awet muda kot..hehe

dlm2 dok cite psl perang dingin pon boleh buat pembaca nk senyum nk gelak...

teruskn "sabor je lah...."

;)

NaniRostam said...

dzoelhakim....LOL apo lah akak ni tosasol sasol....bonang pulak....rambutlah...rambut...

Peraih udang dari Zimbabwe said...

Be strong, Auntie...

May Allah bless you and your family always, Amin...

Maisarah Mohamed Taib said...

Dapat Kak Nani yg cantik, pandai masak, pandai cari duit sendiri nie pon nak buat hal jugak...tak tau la! Kadang2 manusia ni jarang nak belajar bersyukur, tapi bila dah kehilangan, baru nak terasa menyesal.

Tapi satu yg saya belajar hidup berumahtangga, kita bukan kawin dengan dia saja, tapi siap dengan package.

Dia (Suami) + Family Suami + Kawan2 + Perangai (Baik&Buruk) + Kesukaan + Sejarah silam

Kalau dapat package ok, rezeki. Dapat yg teruk...itu yg makan hati

Tapi apa pun, sebagai wanita, saya selalu jadikan kak nanie contoh isteri yg cukup serba serbi.Walaupun bukan bos hebat di company hebat tetapi dengan apa yg kak nanie lalui sekarang, buat saya rasa "Bagusnya kalau dapat jadi macam Nani Rostam"

:)

MeMHaliD said...

aunty I loikee this post very the much....itulah hikmahnya perkahwinan....kalau gaduh x sampai hati nak lama2....kan...gerammmm dan sabarrrrrrrrrr bebanyak yer aunty....I cayang U...

Aien said...

Salam kak nani..

Cite akak ni cam kena kat batang idung ai gak..ha..ha..dah namanya suami, redha jelah..

Selamat hari raya kak..

aizeepesona said...

"Isteri bukannya hakmilik tetapi Anugerah"

PUTUBAMBU said...

akak..ni macam gaduh2 manja je kak..hhehehe

SueGinola said...

Salam singgah,

Kuatnya Kak Nani, beruntung anak-anak ada ibu macam Kak Nani(kuat+tabah+sabar+gigih...mcm emak sy jugak...).....
Moga Kak Nani& famili tambah ceria selalu yek...^_^

suhailas said...

bestnya baca blog akak....dlam marah ada nasihat...dlam geram ada sayang....moga akak terus bahagia....