Saturday, May 26, 2012

Bila Pelanggan Pasar Malam Vietnam Kesemuanya Orang Melayu Dari Malaysia Maka Baju Kurung Kau Baju Kurung Aku Juga



Assalamualaikum


Belum hilang jet lag. 

Masih mengigau ngigau dengan keindahan warna warni bunga-bunga di Buckingham Palace. Masih terpandang pandang  cantiknya orang orang London menggayakan beg LV, Prada,Michael Kors Channel dan Dior. Masih terngiang ngiang deruan  keretapi bawah tanah dari satu line ke satu line Masih terasa-rasa angin dingin yang harum dan menyamankan. Namun akhirnya saya akur dan terjebak untuk mengikuti rombongan Cik Kiah ke Vietnam.

Tahniah  Ela dan Zana kerana berjaya memujuk saya. Almaklumlah baru balik bercuti negara sejuk yang suhu 9 darjah celsius  Pagi itu  suami dan anak-anak  terpinga-pinga dengan keputusan saya ketika saya memintanya  menghantar saya ke KLIA untuk mengikuti rombongan cik Kiah  bercuti pulak kenegara yang suhunya 42 darjah celsius. Memang kejutan budaya dibuatnya...dari baju enam lapis atas enam lapis bawah tetiba rasa tak nak berbaju pulak bila pijak bumi Vietnam.

Haruslah begitu kerana kalau nak berjimat masa travel, maka ikutlah  rombongan Cik Kiah, maka penginapan boleh syer-syer. Kos tambang teksi boleh syer-syer. Makan pun boleh syer-syer. Lagi ramai ahli rombongan kita lagi jimat.

Lagi-lagi di Vietnam, teksi muatan  4 orang same jer tambang guna meter dengan teksi muatan 6-7 orang. Begitu juga penginapan hotel 2 bintang dengan harga standard satu bilik empat orang sekiranya tambah orang yang ke 5 caj hanya dikenakan sebanyak 10 dolar iaitu rm30. Maka kalau larat nak tidur satu bilik syer berenam maka semakin jimat lah kalau dicampur semua bahagi 6. Begitulah kira kira matematik.

Datang Vietnam, bawalah duit banyak banyak dan shopping banyak-banyak. Kalau tidak, memang tak berbaloi dengan tambangnya yang tidak murah berbanding tambang flight ke Jakarta hanya dalam anggaran rm300-500 manakala tambang ke Vietnam menaiki pesawat MAS adalah dalam anggaran rm850 kalau booking awal. Saya bernasib baik, alhamdulillah itu semua rezeki Allah, nikmat mana yang mahu aku dustakan...walau last minit lagi 2 hari baru book tiket tapi dapat tambang murah hanya rm696. Terima kasih  Speed Travel kerana menguruskan pembelian tiket kapal terbang saya ke London dan Vietnam.

Vietnam sangat sesuai untuk peniaga-peniaga baju kurung dan telekung. Jadi shoppinglah baju kurung dan Telekung semahunya. Dan tidak ketinggalan kopinya yang sungguh enak.  

Memanglah bila pilih hotel 2 bintang dengan rombongan seramai 5 orang...satu katil syer 4 orang kurang koolnya dari segi keselesaan tetapi kool dari segi budget. walah.

Makan pula yang paling cool adalah di Vietnam Delights walaupun harga makanannya tidak semurah  harga makan diLondon tempohari..sungguh cool buffet Lunch di London berharga rm35 tetapi macam makan di buffet Hotel 5 bintang). 

Vietnam Delight merupakan restoran halal kerana owner restoran itu ada syer partner dengan seorang rakyat singapura, beragama Islam dan selain restorannya yang bersih dan makanannya pula agak unik dan enak. Jadi kalau nak travel ke vietnam carilah restoran halal yang sesuai. Walau hotel 2 bintang sediakan free breakfast, setakat makan roti dengan pisang bolehlah...tapi nak makan telur mata kerbau pun terpikir pikir kuali yang digunakan...apatah lagi bila tengok statemnet di bawah ni betapa pengotornya mereka.

Food stalls are scattered all over the city, but there's a fair collection in the Ben Thanh market (see Buy). For local fast food, try the ubiquitousPho 24' chain (though it can be more the twice the price of local fare). Additionally, foreign fast food franchises Lotteria and KFC have established presences in the city.
Interestingly, there isn't any single McDonald's in Ho Chi Minh City.
The setback of eating street food or food done on holes-in-the-walls in any town or city in Vietnam is unsure good hygiene. Street hawkers are not only cooks but they are also cashiers. They touch money and often flip over the bills with their fingers moistened with their saliva (added flavor to food). If a bun (baguette) is dropped in the pavement, it is still picked up to be mixed with the rest of the bunch. A hawker (hawkers are about 90% women able to carry loads on poles with their petite body) may cough or sneeze and while preparing food, cover her mouth with her bare hands then resume what she was just doing. Food may have unwanted items like hair particle or even pubic or armpit hair-like strand. Utensils may be be washed from the same portable small 1-litter size ice-cream container washing basin, without detergent. Debris on spoons are just wiped off from the water on that small dish. Drinking glasses may just be dunked two or three times and ready for the next user.
On holes-in-the-wall, if there is shortage of counter space, contained food is placed on the floor. Floors are mostly wet and muddy. Utensils are washed on the floor itself. Waiters tossed used chopsticks and other dishes like bowls and if they don't get in the tub, they go right in the floor to be picked up later. Vegetables and meat parts are also cut in the floor and if they fell off, they are picked up again. Big quantities of vegetables are placed in plastic buckets and cleaned in the toilet faucet. The plastic buckets may have been used as bathing or toilet flushing pail. And when they are not used, they may be stacked together and stored in the toilet.
But street food and holes-in-the-wall food are absolutely flavorful, fascinating, exotic, ingeniously contrived, and cheap with all the elements of the nutrition pyramid and all the tastes - sweet, sour, salty, hot - well represented.


Sebenarnya ini kali kedua saya sampai ke Vietnam. Kali pertama dulu, tahun 2005 ada Cho Ben Thanh, Cho Bin Tay dan Russian Market yang fofiler tu. Pasar malam yang masih wujud ditempat yang sama. dan pelanggan yang sama iaitu rakyat Malaysia yang datang dari pelbagai negeri di semenanjung dan sabah sarawak.Anda pasti merasakan anda berada di Jalan Tuanku Abdul Rahman bila disekeliling anda adalah orang melayu belaka.

Kali ni Vietnam semakin membangun kerana sejak 3 tahun kebelakangan ini Vietnam telah ada pasaraya besar yang harga barangnya mahal mahal belaka seperti Parkson,  Diamond plaza, Zen Plaza dan juga Butik Butik Designer seperti Channel, LV, Prada, Ferragamo dan sebagainya. Tapi saya rasa itu tidaklah mengujakan kerana kita tak kan ke Vietnam untuk membeli designer item yang harganya sangat mahal. Lainlah kalau yang fake memang banyak di pasar-pasar.

Panjang lebar coretan jalan-jalan makan angin saya. Post pasal London pun masih saya tangguhkan. Insyallah next entry saya akan bercerita tentang anda harus hati-hati dengan peniaga dan pemandu teksi yang suka menipu dan akan berhadapan dengan orang Vietnam yang miskin budi bahasa dan sombong. 






10 comments:

Bintangjauh said...

Salam Ratuku Nani,

iya yang benar... kok begitu dan begini rupanya cerita ceriti bercuti di famous Vietnam dengan rombongan Cik Kiah itu...!

Walau pun dengan hanya membaca pengalaman percutian Nani disana, cukup sudah dipetir guruh terus menjadi gerun ngeri dengan adingan "culture shock" itu namun sekurang-kurangnya dapat mengenali adat resam + karenah menipu dan penipu + budi bahasa dan budi pekerti entah kemana + kebersihan murni penyediaan makanannya yang bertaraf zero + tingkah laku yang bertaraf sombong dan sebagainya disesebuah negara tersebut! ya ampun kok gitu ...

Jadinya... kesimpulan yang terpaling 'simple" ialah... bahawasanya pergi melancong semata-mata hanya berpunca ber-shopping sehingga dihari raya nanti berbaju kurung serupa kumpulan boria ada kah berbaloi sangat-sangat sehingga terpaksa memaksa diri ber-syer-syer seperti berlonggok didalam tin si-ikan sardin!

"sharing is caring"...???

Salam manis semanis madu.

The Cendol Champion said...

betul kak nani oiiii..ala2 mak kiah jugak....yatie ngn suami pun pernah bergaduh dek kena dengan pengayuh beca yang kaki penipu...apa taknya masa tu kita teruja nak naik beca..eke2

Misz-ella said...

Jauh perjalanan luas pengalaman. Bukan di Vietnam je kak, pemandu teksi tempat kita pun menipu pelanggan mat salleh, sampai jdi Court case sekrg ni. Naik teksi 6km pun tak nak pakai meter, fixed price rm10 .. nak tak nak Ella bayar je. Tu Melayu sama Melayu tu. Peniaga kat Petaling Street pun suka2 letak harga sampai kita sendiri tak berani nak pergi.

Sbb tu sebelum pegi, kena google sana sini .. study serba sedikit tntg brp hrga teksi, hotel dn sebagainya. InsyaAllah tak kena tipu. Anyway, its a good experience, kan. Dan Alhamdulillah .. pengalaman kita di sana hampir semuanya manis. Kalau ada yang pahit .. percentnya tersgtlah kecil dibandingkan dengan yg manis2 itew. Kesimpulannya, org jahat org pengotor itu ada di mana2 dan kita bertuah sbb berpeluang merasai pengalaman itu. Tak la kita dikata "Bagai duduk di bawah tempurung, kan". Jom gi tmpt lain pulak, kak.

Chekgu Azrine said...

Tringin nk g vietnam!!

susumanis said...

jauh perjalanan luas pandangan kan kak nani, tqsm for sharing kt kita yg x penah jejak vietnam lagi ni..hehe

Azie said...

Menghiburkan. Itu yang boleh saya katakan bila baca entri Nani. Saya tersenyum sendiri. Ya, saya pun harus fikir berkali kali untuk bercuti ke tempat panas. Skrg kena pilih pilih juga.

Regard
Azie Kitchen

Cik Puan Nurul said...

masa saya gik 2007 dulu tak nampak lak mana org jual kain pasang bagai tu yea..saya gik ho chi min yg jual kain pasang lambak2 ni kat mana ye?tapi saya perasan masa lalu kat pasar malama ala down town tu ade penjual di situ memanggil saya suh beli ..siap cakap bahasa melayu lagi hihi gamaknya dia penah dok malaysia atau memang kat situ byk org melayu suka shopping kot.

herlyna said...

as salam. pls gimme more info abt vietnam. tak penah p sana, risau gak sbb p berdua ladies only...takut2 tertipu dgn taxi driver jer. tks kak nani

Ismayanti said...

Aikkk...bkn ke yg mngantar ke epot tu my anak branak ke? Fetch kt umah?...konpius entry ni..

Lgi satu..sbgai 1 of dri ahli rombongan...tujuan kami ke sana mmg semata-mata for shopping...dats why d trip cuma 3 hari 2 mlm...so stkt hotel 2 bintang tu..ok la kan....bkn nk duduk lama pun dlm bilik hotel tu mcm org honeymoon.

Tak perlulah kita terus simpulkan yg bangsa mereka itu sombong dan tidak berbudi pekerti. Bgaimana org yg sombong blh mmbntu top up prepaid eh... X elokla kata org lain sombong...dh diorg mmg tk tahu ckp kita...bhasa inggeris pun x baper reti...abistu camner nk brkomunikasi.

Utk bintangjauh...klu mahu mngetahui perkara sbnr dan xtvt rombongan ke hcmc...silalah ke blog misz-ella dan nilaikan.

Bknlah sya mahu mengagung2kan negara dan bangsa mereka ttapi mngecam keperibadian ssbuah bangsa bknlah suatu perbuatan yg baik juga.

PS: klu trserempak dgn org yg pakai bju sama....ada aku kesahhhh!!!...sbb sedar diri yg i ni bukannya mak datin...apatah lgi bini tan sri...

Ismayanti said...

Aikkk...bkn ke yg mngantar ke epot tu my anak branak ke? Fetch kt umah?...konpius entry ni..

Lgi satu..sbgai 1 of dri ahli rombongan...tujuan kami ke sana mmg semata-mata for shopping...dats why d trip cuma 3 hari 2 mlm...so stkt hotel 2 bintang tu..ok la kan....bkn nk duduk lama pun dlm bilik hotel tu mcm org honeymoon.

Tak perlulah kita terus simpulkan yg bangsa mereka itu sombong dan tidak berbudi pekerti. Bgaimana org yg sombong blh mmbntu top up prepaid eh... X elokla kata org lain sombong...dh diorg mmg tk tahu ckp kita...bhasa inggeris pun x baper reti...abistu camner nk brkomunikasi.

Utk bintangjauh...klu mahu mngetahui perkara sbnr dan xtvt rombongan ke hcmc...silalah ke blog misz-ella dan nilaikan.

Bknlah sya mahu mengagung2kan negara dan bangsa mereka ttapi mngecam keperibadian ssbuah bangsa bknlah suatu perbuatan yg baik juga.

PS: klu trserempak dgn org yg pakai bju sama....ada aku kesahhhh!!!...sbb sedar diri yg i ni bukannya mak datin...apatah lgi bini tan sri...