Wednesday, January 18, 2012

Sarapan Pagi Ni....Teringat Saya Masa Dikampung



Assalamualaikum,

Pagi-pagi seronok benar kalau dimulai terus dengan  kerja...sambil balas emel, jenguk blog Hanis, blog Alisya
Barulah dapat tahu yang anak-anak ni ada cerita mereka sendiri. Baru perasan selain dari status FB...sambung dalam blog meluahkan perasaan untuk menghadapi exam hari ni..(Alisya kalau baca ni, mama memang sentiasa doakan Alisya dan anak-anak mama yang lain periksa score semua subjek dapat A. amin).

Terjenguk sana, terjenguk sini sampai kat satu blog ini cerita pasal status student u dalam FB yang berbunyi "Najib come to our campus..lets bom his helicopter". Benarlah bak kata pepatah ibunda, terlajak perahu boleh diundur..terlajak perbuatan atau kata-kata padah selalunya. 

Ada tu pulak yang komen





people nowadays dah tak ada sense of humor. tak faham sarcasm and cant take a simple joke.



Hello.....tak kisahlah joke ke apa ke...tak kisahlah kes anwar ibrahim ke, najib ke, tak kisahlah ke amalina ke, siti nurhaliza ke.. CUBA KITA NI JADI MANUSIA sentiasa cuba meletak diri kita ke dalam situasi mereka, agar kita sentiasa memahami kalau kita jadi mereka apa yang akan kita rasa, kalau orang buat macam tu terhadap kita?

Jadi pagi-pagi yang indah ni...selain saya tiba-tiba teringat sambal tumis udang semalam, lalu kawan FB saya kak Maria dari Cardiff, Wales bagi ilham untuk buat lempeng. Sedap kan lempeng cicah sambal tumis ikan bilis. Maka saya tambah bilis goreng dalam sambal udang semalam....

saya tinggalkan juga komen di blog tu.....

sebagai penambah sarapan pagi ini.

 Blogger NaniRostam said...




Cuba kau jadi tetamu...n tiba-tiba tuan rumah tu buat status nak bom kau...apa perasaan...

atau yang jadi tetamu tu mak bapak kau...adik beradik kau...kecut perut dow...lawak tu mesti susah nak buat kau gelak...
18 January


So di sini sapa-sapa yang tulis komen diatas tu jangan marah ya...jangan tak faham sarsacm...jangan pula can't take a simple joke....SEBAB SAYA PUN CUMA JOKE-JOKE di blog saya ni....







Ok saya bagi resepi cara-cara nak buat lempeng ni....tepung gandum, air, whipping cream dan sedikit garam (air mengikut kecairan tepung, lagi cair lagi lembut jadinya lempeng tu).Blend semua sekali dan lebarkan di atas kuali yang dibubuh sedikit minyak masak.)







27 comments:

Misz-ella said...

buh whipping cream ye kak? tak penah cuba lagi. ella selalu buh kelapa atau kosong jer sbb mak dulu2 ajar camtu. Tradisional gitewwwww.

NaniRostam said...

hehe itu resepi Kak Nani....kalau teringin cubalah....yang tradisional tak semestinya sedap dan yang moden tak semestinya boring....

Anonymous said...

As-salam..

Ari tu saya ada email tu tanya pasal dust collagen tu..Brape harga,dan penghantaran mcamana?

♥MAMASYAZA♥ said...

saya suka buat lempeng pisang. hero sy suka sgt

Hudalatip said...

berapa banyak nak letak whipping cream tu? macam menarik je...

NaniRostam said...

whipping tu agak-agak jer...kebetulan ada lebihan buat pavlova...kak nani campurkan sekali...memang menyedapkan lagi lempeng tu...

susumanis said...

salam kak nani..lempeng k nani pun cantik cam tuan dia..hehehe

Nanak said...

sungguh menyelerakan!

Mrs. Nisa DK said...

umah nenek saya ada cwn mcm k.nani,tu cwn dulu-dulu tu,memg mgamit memori

norazliashahrome said...

idea yang bagus juga tu... biasala kita mak2 apa2 yg ada dlm aisbox tu mesti pandai olah supaya tak membazir....saya lak bila tgk mayo mcm ala2 kt bottom tu la saya korek wat lempeng! hehe

nooreen said...

k.nani,

saya cukup berkenan dgn set cawan+piring akak tu...mak saya dulu ader gak pinggan bunga mcm tu..tapi la ni tinggal sebiji jer pon..

LINA EVERLYNN said...

BESTNYE AKAK :) AKAK LINA DH TUKAR URL LINK ;P kisahlina.blogspot.com :)

rintzpalil said...

Saya setuju apa yg kak nani komen kat blog tu. sebab kadang2 org tak faham apa yg patut dibuat gurau atau tidak.

Rozita said...

Lempeng ngan sambil tumis bilis memang aummmm...

Cik Lily Putih said...

letak whip cream? first time dengar nie. rasanya boleh cuba kot pas nie

Filla said...

eh samaaaa.. baru makan lempeng cicah sambal bilis.. dah dua hari makan tu..sebab sedap.. tapi tak buat sendiri lah.. beli jer..hahaha

Akak Kembang said...

lempeng yg sedap..mak Alin selalu buat kak nani..

Nur. said...

salam..waahh sedapnya lempeng ni..
kalau kat utara ni, kami panggil 'peknga'..tapi whipping cream tu ganti dengan telur.. makan cicah dengan susu pekat. sedap :) esok nak buat lah! heee

Chekgu Azrine said...

Kak nani..saya jrg buat lempeng..tp tgk resepi kak nani..nti nk buatla..hehe

ezhamaida said...

Saya setuju sgnt dgn statement k.Nani.... Org nie kekdng mengondem org sesedap rasa jer .... Cuba larh pk perasaan org cikit... People might not remember what u said or did but people will remember how you made them feel... So stop codemming others coz U're not in their shoes..

ain said...

Hi kak nani.salam kenal. I pun suka lempeng tu but hubby side tak reti kot, end up balik sect7 rumah mak kalau nak makan.

mummy_icha said...

lempeng saya selalunya bancuh tepung dgn air dan sikt garam aje. kalau dgn whip cream mcm mana rasanya eh...(tetiba terliur pulak ni)

Unknown said...

wow..dasat dow akak 'smash'..hehe

NaniRostam said...

salam.ok kalau tambah whipping cream lempeng tambah enak dan tak berapa melekat pada kuali. whipping cream lebih kurang macam santan cuma lebih enak dan kurang mudarat berbanding santan.

Zareene Saifuddin said...

sedapnya kak nani... lempeng makan ngan sambal tumis... kalo dapat makan ubi rebus ngn sambal tumis ni pon sedap kak... btw, cawan akak tu klasik la... dulu (tahun 80an) pon mak zareene ada set cawan cam tu...

ASLIZA said...

saya setuju ngan komen akak...nak berlawak pun biar berpada-pada...toksah kekwat sgt buat lawak tak kena tempat..kang bila amik tindakan sebuk plak canang diri teraniaya..plesssslah!!!

Shahida Shalahim said...

oh cawan itu!