Wednesday, May 4, 2011

Kerusipun dah berasap.....

Kelmarin aku ke Bandung.

Bandung....

Walau samar-samar tapi aku ingat dulu bila baca majalah -majalah fesyen pasti penulis gemar melabelkan begini.... Kota fesyen...Paris-New York-London-Jakarta-Bandung....

Wah begitu besar nama Bandung....

Setiap tahun pasti berjuta pelancong mendatanginya. Rakyat malaysia pasti dalam kelompok yang teratas paling ramai.

Pun begitu pertama kali menjejakkan kaki di airport yang nama kotanya begitu gah, aku jadi tertanya apakah aku masih berada di era 70 an ? Subang airport berpuluh kali ganda lebih menggamit.

Aku telah meng sms supir mengatakan tidak perlu menunggu aku di airport. 'Esok sahaja' kata ku. 'Nanti biar kakak ambil teksi'.

Sms dibalas oleh supir 'biar saya ambil kakak di airport, kalau naik teksi nanti macam-macam harganya'

Penerbangan aku jam 3.30pm waktu berlepas. Jam 1.30pm aku sudah berada di airport kerana 2 jam lebih awal harus ada di sana untuk penerbangan antarabangsa.

Sampai di kaunter check in, aku diberitahu bahawa flight delay 2 jam. Jadinya hanya akan berlepas jam 5.30pm.

Woh..woh..woh...maknanya total waktu aku menunggu di airport yang penghawanya tidak dingin adalah selama 4 jam. Wah ini dengan 4 jam aku membayangkan kalau aku naik kereta ke selatan sudah melepasi kluang...tetapi malangnya kedai kopi di kluang railway station sudah dilabel sebagai tidak halal maka tidak ada sebab untuk aku ke sana.huh..tak perlu bayangkan.

'Kakak, ada lugage nak check in...boleh check in dulu". "Kena bayar rm50 untuk check in lugage"."La...rm50 ke...ini beg kosong sahaja". "Bawah 15 kg rm50".

Ok mujur aku cepat berfikir. Buat apa nak bayar rm50 untuk beg kosong. Lebih baik sampai di sana nanti aku beli beg. Cepat-cepat aku telefon zainal suruh dia tunggu, jangan balik dulu. Sebab aku tak naklah bawa beg kosong tapi kena bayar sampai rm50.

Setelah duduk melangut di airport selama beberapa jam, pesawat hanya berlepas jam 6.15pm. Berasap jugaklah kerusi yang aku duduk tadi.

Penerbangan ke bandung selama 2 jam. Tetapi aku harus menunggu penerbangan Liana yang berlepas jam 7.15pm yang tak sama dengan penerbangan aku kerana kapal penuh. Malangnya flight Liana pun delay 1/2 jam maka jadilah aku penunggu lapangan terbang untuk hari itu. Kami berdua hanya bertemu di airport bandung jam 10.30 mlm.






..........................................



bersambung esok.

20 comments:

Cik Puan Nurul said...

wahhh kak nani soping barang kawen ehh kat sana..biasanya org cari barang kawen kalo pi bandung..murah gamaknyaaa haishh bila la ade rejeki mau jugak kok kesana heheheh

Unknown said...

fuhyoo....kesian akak...

Sheherazade said...

Byk btl mase yg dikorbankan utk menunggu

Misz-ella said...

Diaorg nak caj check in luggage RM50?? Pastu flight u delay sampai camtu lama sekali?? Ya Rabbi .. teruknya kak. Hopefully trip kita yg akhir bulan ni tak camtu.

NenetPenne (NP) said...

cepat sambung

haa kan, kalau kita ke bandung, bawa hand carry jer, balik nanti baru bawak luggage.. bandung kan dunia shopping....barang murah...

Mrs. Norrie said...

hehehhehehe......
kalau buat kek cnfirm 5 jenis dah siap kan....biasalah, naik kapal terbang, mcm hal...klu tak delay sebab cuaca, delay sebab masalah teknikal...

anyway, sib baik kerusi tuh betul2 tak kuar asap....kalau kuar??? cnfirm semua org lariiiiiiiiiii

Unknown said...

warghh bestnya jln2 bandung!

[™محد زولفکر] said...

Menarik Ni...
Tak sabar nak tunggu esok...
1
2
3
ESOK...

Muna said...

kak nani naik flight apa ke bandung tuh? saya dah ke sana 3x tp x penah pulak kena bayar RM50 untuk beg kosong..pelik btol..

Oyis said...

kak, tu panas bontot, panas hati lebih lg kan? tp k nani ni bagus, maintain cool aje. i should learn from this

yusrina said...

kak nani, sy gi bandung tak kena caj pun utk beg kosong... pelik nye..

Bintangjauh said...

Salam Ratuku Nani, lo .. kok bersambung-sambung lagi! Bagi suspense ya ..

Ratna tunggu dengan sabarnya yang "to be continued" itu.

Salam manis manis madu.

Unknown said...

penat menunggu flight delay.. tapi sabar menunggu sambungannya..

Annur Najwa said...

ya Allah lamanya akak,yayan jemput?

Ibu Comel Sedunia said...

akan ke Bandung bulan Jun ni..takut menghadapi nasib yg same cam akk...uhuhuhu...

Nieda said...

Beg kosong kena RM 50. Pedih2..

Juliana said...

penatnye....menunggu

ZaHusNa Collections said...

Larrr... begitukah... baru cadang nak gi sana... naik apa tu?

cik suka senyum said...

aa kan xkn beg kosong pon rm50...mmg x bebaloi..huhu

Siti Lyana said...

benci...? boring...? menunggu... satu aktiviti yang boleh merencatkan otakku seketika... tapi okla auntie cepat berfikir pasal caj luggage tu... kalau saya mau terkesima dan ha'ah saja sebab dah penat tunggu... egeggge