Saturday, January 15, 2011

Hidup Penuh Tajuk

Assalamualaikum...

Marah orang...asyik citer pasal makannnn jerr.

Kecik-kecik aku dulu...makan tu perkara yang paling last mak aku masukkan dalam diari hidup kita orang. Kalau kita orang adik beradik citer-citer pasal makan memang kena hamput "kau tak da kerja lain citer pasal makan jer"huhu....

Aku tahulah mak aku ni kategori orang jawa yang paling jimat dan tak pentingkan makan dalam hidup dia. Kalau ada duit simpan.Ada duit simpan. Kadang-kadang bila time aku dapat gaji kerja kilang dulu, aku beli makanan, cukup-cukup dia berleter 'kau ni besarkan makannn jer. cubalah ada duit tu simpan!!. Dah hafal dah...satu-satu. Dah lali dah telinga aku dengan leteran emak.

Aku pernah terfikir dulu kenapalah hidup kami susah sangat. Makan nasik dengan garam pernah. Makan nasik dengan ajinomoto pernah. Makan kerak nasik rendam air pernah. Masak nasi campur jagung pernah. Satu hari pernah tak makan nasik cuma makan ubi rebus dan pisang rebus pernah. Makan nasi lauk ikan kering bakar kadang kukus pernah sebab tak da duit nak beli minyak. Masak lempeng pisang atas daun pisangpun sebab tak da minyak. Walau bertandan pisang belakang rumah tapi tak pernah merasa makan pisang goreng semata-mata emak aku tak mahu beli minyak masak....

Bila masing-masing dah dewasa baru kami terfikir bahawa emak sanggup ikat perut dan makan sekadar nak sambung sepam dua nyawa semata-mata nak simpan duit. Sampaikan hampir seratus ribu duit emak hilang baru-baru ini...bila kami dah tua begini baru kami tahu banyaknya duit emak kami.....

Kini bila kami adik beradik ada kehidupan sendiri...tak ada seorang yang terror simpan duit macam emak. Masing-masing macam nak balas dendam. Ada duit sahaja benda lain semua tolak tepi. Kita makan dulu!!!.

Aku pulak langsung tak mewarisi hati kebal macam mak aku. Aku sanggup berhabis duit untuk bagi anak-anak makan, makanan yang sedap-sedap. Tetapi aku sendiri bukannya pemakan sangat. Agaknya alah bisa tegal biasa. Perut aku dari kecik tak biasa makan banyak...itulah pasal.

Namun kini bagi aku walau perit derita masa kecil..itu merupakan satu pengalaman yang paling bernilai. Tanpa pengalaman itu semua, maka aku tidak mungkin di sini. Aku tidak mungkin lahir sebagai perempuan yang sanggup bersusah payah, abaikan tidur, abaikan letih, abaikan rehat semata-mata berhempas pulas mencari rezeki sesuap nasi menyara keluarga aku. Tanpa pengalaman itu aku tidak setabah ini.

Itulah sedikit sebanyak pengalaman hidup yang tidak semua pernah melalui.

Biar hari ni aku bercerita pasal makanan kegemaran aku. Sejak anak-anak kembali ke sekolah...aku masak ala kadar kerana sudahlah Alisya tak gemar makan nasik dan budak suka nari ni pula lebih suka mi atau kuew teow maka untuk adil kepada kedua-dua budak ini aku ikut selera tekak sendiri...sabar ye...

Hari ni aku masak lomak cili padi rebung campur udang, memang aku serender...pantang jumpa. Satu-satunya lauk peberet aku. Makan setiap hari pun tak jemu. Makan memang tak jemu...masaknyer jer jemu. Peria katak goreng tipis-tipis dan ikan kerisi goreng. Sekejap-kejap mak ambek pinggan dok ulang makan nyah... Tak pa rebung masak lomak cili padi punya pasal bagi chans porut tu buncit tak der hal punyer...




Inilah masak lomak yang paling sodap pernah mak rasa. Bahan-bahan :- cili padi, udang kering, bawang merah, serai, lengkuas, buah keras, asam keping, serbuk ayam dan santan pekat.Ini adalah resepi ulang tayang...jika dah hafal sila abaikan ya....



Peria katak goreng tipis-tipis. Pahit lomak-lomak sodap. Bahan-bahan :- peria, kunyit, ajinomoto, garam. gaul dan goreng deep fry. Bagi chans lagi kat porut.

Ikan kerisi goreng garing. Bahan-bahan :- Ikan, kunyit hidup, bawang putih dan garam. gaul dan goreng.



Yang pinggan tu (bukan nak menunjuk tau) jangan salah sangka. Nak bagi tahu jer sebab ada orang bertanya...yang putih-putih mulus tu den boli di parkson pavilion. Harga tak mahal diskaun 70% then satu jadi lebih kurang sepuluh hengget.Yang pinggan bulatan gold tu harga dia 12 biji rm33. Beli ketika KL Hilton tutup kedai.




56 comments:

Miss Layaleya said...

salam aunty,

sayu lak hati sy tetiba bc entry ni.. tiba2 tigt kat mak ayah kat kg.. ayah sy plak jenis suka bg ank2 mkn.. xde duit xpe, jnji ank2 dpt mkn sedap2.. kalu sy cuba ikat perut ms blaja, dia mesti bising.. dia msti suh sy mkn & dia akan tambah duit.. hasilnya, sy jd manusia yg boros & x reti nk kedekut psl mkn.. sabo je la..

cantik pinggan, murah plak tu.. mmg berbaloi2..

hv a great day..

^_^

sarah said...

cayalah auntie... xmahal sgt... tp deco tu yang wat pinggan ade kelaskan.. less than 3 untuk auntie. btw muka anutie nampak mcm vanidah imran bila dia pakai tudung 'Cinta katarsis' = gambar auntie kat pintu ngan mayau tu :)

Fie said...

betul tu aunty, hidup kita ni, memang banyak tajuk, kadang2 kita maseh berada di tajuk lama, dah maseh tercari2 bilakah aku nak masuk tajuk baru, tapi kalau kita dah masuk ke tajuk baru, kita tak boleh sesekali lupa "pelajaran" yang kita belajar dulu..

Cik Puan Nurul said...

xpahit ke peria tu huhu..dapnye rebung dah bertahun2 xmkn rebung..pinggan petak tu memang cantik bulan lepas kat menu kitchenware kat seri kembangan tu sale murah2 je

Kaseh said...

rasanya kan kak.. anak2 skarang da mewah ngan makanan...mak kaseh kat umah ni..bila anak cucu2 balik mmg makanan la yg jadi habuan budak2 tuh.. sebut je nak mkn apa dia masak.. mmg duit byk habis kat makanan jek..

p/s: masak lomak rebung tu kalau depan den mau ilang terus diet kak..lalala

AZFAR said...

lapo...lapo....huhu

cik sally said...

kak..org jawa mmg suka simpan duit, tau sbb ramai kwn org jawa..zaman skang kena simpan emas...bgs xde susutnilai, duit nnti takut nilai jatuh..jd mesekin... :D

IamAin said...

aunty teror masak..huhuhu

K.zai said...

salam nani..akak suka kalau nani citer psl makanan w/pun beribu2 lemon byknye..akak mmg teruja kalu nani buat n3 dimeja mkn dan psl hias menghias rumah..mmg mengasyikan..

Faz said...

salam k.nani..
sy dah lame jadik silent blog ni.. my 1st time tulis komen..

btw dah lame nak tnye pasai pinggan putih..udah lame bkenan..nsib bek k.nani ckp jgk..hehe.. tq..

Anonymous said...

lapar tgk lauk2 aunty. :(

QASEEH HATIKU QASEEH said...

mula2 baca..igt kn lauk katak hiris nipis2...hahaha..rupa2nya peria katak..saspen plk...

PynGees said...

salam...

NT nani...
wlu x slalu sy leave comment, saya x kn lps pluang bc n3 NT nani...

stp n3 psti m'bakar smgt saya..x kira apapun...bnyk msg, bnyk knowledge, bnyk lesson... sukeee sgt!

Misz-ella said...

Salam kak. Dulu arwah embah saya pun camtu. duit byk tp makannya ari2 masak bening.

suka bca pengalaman dulu2 akak tu. byk pengajarannya, kan kak.

pandai akak cari brg mewah pd harga patut ye. hihi ..

NoRa said...

masak lomak yang sedap tu

A.s.t.i.n.a said...

masak lomak tuhhhh.. irresistable ouh Madame....

Tuan Din said...

Arwah bapak pernah pesan, tak guna duit banyak simpan kat bank tapi tidak mengecapi nikmat hidup umpama orang miskin... mungkin kisah ibu Auntie nielah yg Arwah Ayah nak bg contoh...

Tuan Din said...

Di Kg saya ada seorang, hidup berdua... beli ikan seekor untuk sebelah makan tengah hari, sebelah lagi makan malam... beli taugeh 5 sen & lagi suka mintak tawar... sedangkan dalam tahun 80an 2 buku ASN/ASB dah full!!

hOtMaMa said...

udang masak lomak dng rebung?? aduhhh.. hampir nak pingsan saya tgk gambar masak lomak tu kak.. dng kuat pekat2 cam tu... adusssss... sodap eh!! terus rasa nak menitik ayaq liur neh...hehe

mokja said...

pengalaman hidup masa kecil memang berbekas dalam diri kita.Pahit,maung manis kelat semua terkumpul jadi ingatan dan panduan.Yang penting cara kita keluar dari kepompong kesusahan itu.
Hidup nani ada persamaan dgn makcik masa kecil kecil dulu.Anyway,you have advanced so much.Congrat to you.

NaniRostam said...

Salam semua...itulah orang kata dalam hidup ada banyak tajuk maka tajuk yang yang baik kita jadikan tauladan tajuk yang buruk kita jadikan sempadan.

Alhamdulillah saya belajar dari pengalaman. Saya ambil dua-dua sifat ayah dan ibu yang positif. Saya pandai simpan duit ikut emak..tak berkira dengan anak-anak ikut bapak...Insyallah ambil yang positif ketepikan yang negatif maka kita belajar menjadi yang terbaik.


Kaseh : amboi katak goreng..pun sodap.hehe

NaniRostam said...

*Qaseeh

marina anakcikbob said...

mmg siyes untie sangat pandai dalam interior design..
pandai amek kesempatan dlm satu2 keadaan..
org2 kat luar sume jeles tengok memula terus g beli yg mahal..nampak sangat yg busuk ati sume xpandai nak mem'budget'..

Hajah Zainab bt Abdullah said...

Salam Nani,

kak nab suka baca rentetan hidup nani masih kecil...ini jugak mengimbau kenangan kak nab masa lalu...sungguh nostalgia.

kak nab sangat suka tengok nani hidangkan makanan untuk keluarga...:)

cik suka senyum said...

biasanya orang yang biasa susah hidupnya dulu lebih tahu menghargai kesenangan di kemudian hari...kalau dah biasa senang tu payah sikit kan...

cik suka senyum said...

aunty...saya pun suka kalau aunty buat enty pasal makanan..x jemu-jemu den..hehe

Hanis Zalikha said...

Kalau tanya Alisya, masak lemak mana paling sedap ever, mesti dia jawab yang Hanis masak hari tuh :P Keh keh keh.

Betul cakap mama, parents sekarang lagi bijak, belanja untuk duit anak sekarang, masa depan diorang jaga kita.

Parents zaman dulu, simpan untuk duit anak sekarang, masa depan anak berebut harta.

ibu iris said...

salam..antie...saya kagum dgn antie...''BERADON'' serba serbi....suke tgk menu2 antie..cm nk beridang kt otel...sy pn nk jd cm antie..kreatif serba serbi..

ibu iris said...

salam aunti...sy selalu baca blog aunti cz suke tgk menu2 auntie ....sy kagum tgk antie hidang mknan untuk fmli..cm kt otel..sy pn nk wt cm autie...sume ''BERADON''

Dinas Aldi said...

saya adalah anak hasil belaian kasih sayang mak bapak yg senasib dengan kak Nani masa mereka kecik dulu. jadi mereka pun macam kak Nani juga, bagi saya makan macam2, kahkahkah! dari dalam rahim lagi dema dah bagi saya makan sedap2 sampai masa lahir berat saya 10 pound, kihkihkih!

Shaza Shamsuddin said...

rasa sayu pulak hati nih bila baca pengalaman hidup aunty masa kekecik dulu. lebih kurang dengan pengalaman mak saya juga. dia pun masa kekecik org susah, dia selalu cakap keluarga dialah yang paling miskin dalam kampung tuh. tapi syukur kan, nikmat selepas susah itu terlalu manis. aunty pun dah hidup senang lenang. mak saya pun alhamdulillah bolehlah hidup senang sikit. sedihlah aunty saya baca part awal2 tuh. huhuhu...


Aksi ke Sekolah Giveaway Contest
UPSR-5A, PMR-8A, SPM-9A

AZFAR said...

setuju ngan hanis..tak sah kalau xbrebut harta dalam family...npk gayanya parent yg berharya banyak kene wat wasiat awal..

eYaNacOMeY said...

saya pon suka lauk rebung masak lemak..tp, suka kalao msk dgn daging..hehe

p/s:: auntie..bile nak letak resepi biskut choc chip??hehehe

Muhammad Zakwan said...

Hah. Kebetulan kelmarin mak saya pun masak lemak rebung campur udang + peria goreng + ikan (kembung) goreng. Memang sedap. Makan nasi dengan masak lemak tu memang layan. Tak ada lauk lain pun tak apa.

Bintangjauh said...

Ratuku Nani, terkenang Ratna semasa dijemput-datang kerumah /mahligai Nani - makan tengahari. Aduh-waduh Nani, segala masakkan yang Nani hidangkan (walhal yang dijemput hanya seorang) tapi ya ampun berjenis-jenis hidangan (diantaranya masak lemak gulai rebung dengan udang yang besar,"exquis/savory") dan semuanya teramatlah sedap dan "attractive/inviting" cara Nani menghidangkan masakkan diatas meja makan, sayangnya semasa itu Ratna kurang sehat dan masih "jet-lagged", kasihan Nani, sebelum itu Nani tanya apa jenis makanan yang Ratna suka/gemar/adore makan, segan nak jawab (sebab baru berkenalan dan pertama kali kerumah Nani) tanya lagi, Ratna katakan masakan melayu kampong yang asli-seaslinya. Nani sebagai seorang wanita yang begitu prihatin menjamu seorang kenalan yang baru dengan sebuah layanan mesra yang tiada tandingannya. Tak percayakan. seolah-olah/seakan-akan Ratna ini boleh dilabelkan seorang kaki-ampu/kaki-bodek yang melampau atau keterlaluan, ini adalah pengalaman yang amat nyata, dah disaksikan dengan diri, mata memandang, telinga mendengar dan anak tekak dah merasa maka itu Ratna boleh dan menilai Nani setinggi gunung. Tidak disangsikan (we cannot choose our parents but we can choose our friends) bila dirisendiri yang melalui sebuah hidup "miserable/sordid" kita akan peka-sepekanya menilai sebuah hidup yang bermakna untuk dijadikan sebagai garis panduan yang selurusnya tanpa diserong. Maka itu wahai umat yang budiman berperikemanusiaan-lah antara sesama umat mahupun miskin dan kaya (berpada-pada ya). p/s: lupa nak tambah puji-pujian, ada dua desserts chocholate strawberry cake yang super-duper jelita lagi cordon bleu dan jelly, vanilla curd,cream trifle yang famous lagi glamour. Salam manis manis madu.

n.a.j.w.a said...

salam..sy suka btol kak nani ni..pandai membeli..sllu je dpt beli brng yg cantik, mahal tp dpt beli pada harga murah..value for money..apa kata share gak kt sini bila dpt info mana2 tmpt yg ada buat jualan murah..

cik suka senyum said...

aala..betol cakap hanis..kalau ibu2 bapak2 yang jimat gile ni n suke kumpul duit tapi last2 anak2 rebut harta tu x jadi ape jugak...

ramai yang bermusuh adik-beradik pasal harta pusaka...ish3 x patut betull

mintak dijauhkan..nauzubillah..

Unknown said...

sayu baca part pertama....mmbuai kenangan lalu....
apapun>.
"jgn boros......jgn boros.." tapi slalu boros..huhuhuhuhuh


pandai la k,nani ni...slalu shoping time harga lelong....caya la....jimat kan!

Woofer Storm said...

terliur tgk juadah ni kak,rasa lapar pulak tetiba ni.hehee

folow blog akak^^

Sheherazade said...

nak nangis,just like my umi :')

dia menjahit bagai nak rak siang malam...dpt kami ak beradik merasa mkn sedap2

LINA EVERLYNN said...

ur life journey sgt2 menarik kak nanie..mmg i adore u..ntah bler leh dpt bertemu dgn kak nani n merasa kek red velvet yg sedappp ituwwwwww...suka betul gn kak nani..kak nani idols sy.sb part memasak tu sy pun suka walau tak seterrrrrror kak nani!

LINA EVERLYNN said...

ur life journey sgt2 menarik kak nanie..mmg i adore u..ntah bler leh dpt bertemu dgn kak nani n merasa kek red velvet yg sedappp ituwwwwww...suka betul gn kak nani..kak nani idols sy.sb part memasak tu sy pun suka walau tak seterrrrrror kak nani!

GadizGula said...

alaa...jelesnya kita dgn kek red velvet tu. nak buat x sompek2 laei la..

anyway, kalau ade furniture sale aunty jgn lupe roger kt kita tau. cantik2 brg kt rmh aunty x sangka beli dgn harga yg murah....

b3nz said...

banyak2 saya paling suka tenguk kak nani present makanan kat atas meja makan. cantik je tenguk...

aizeepesona said...

penah hidangkan pinggan2 besar utk jamu mak & adik beradik makan..pas tu mak cakap."hai..meja kecik pinggan besar2..sempit..nampaknya nak guna pinggan cam kak nani tuh..sy kena tukar meja dululah nampak gayenya..huhuu

walaupon sy bukan orang senang..dulu arwah abah keje TUDM, mak surirumah..tp tak penah rase pengalaman cam kak nani tu..touchingnyer..

♥MAMASYAZA♥ said...

ikan kerisi, saya suka tu kak, goreng garing2, sedapp

Anak Wak Mail said...

mak saya pon cakap zaman dulu atuk xbeli minyak.sebab susah nak jumpa..=)

NenetPenne (NP) said...

semua lauk2 tu my favourite.. sukaaaa....

miSs inTerpReted said...

auntie,

cantik pinggan auntie!! and sedapnya lauk pauk yang auntie masak. i hope satu hari nanti akan pandai masak macam auntie. :)

Mama Sohayl said...

U made all 'lauk kampung super senang' nampak macam 'super elegant mahal menu'. =)

mama-syira said...

Salam.
macamana kak nani boleh dapat perabot/pinggan mangkuk harga tutup kedai lah, harga belakang kedai. nak tips camne nak beli.
tq kak.

anwar777 said...

masak lemak cili api/padi. Sebut pun dah terliur. *serupserupserup, sedut air liur balik*

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

maveles lah makanan n set meja mkn tu..rasa mcm nk terkap ja...

Siti Nur Amirah said...

betul..selalunya dia pnat smpan duit byk2..last2 habis dekat orang lain..mcm duit mak untie tu, kena curi ke??siannya..mak saya macam mak untie..jimat sangat..kesihatan sendiri tak jaga..duit asyik habis dekat orang lain..betul, saya dah belajar dari pengalaman..hanis!!suka gila ayat hanis tu..huhu

ini cik ita said...

dri awl knal tulisan n blog akk ni..mcm smua tulisan serap kat paler ni...ouchhh rupanya kuturunan jawa...patt ler....sama....kebetulan...sya dri batu pahat johor...mang pnuh org jawa....ermmm...patt la ayat mak akak marah hal makan tu lbh kurang sama..susah jgak dulunya...cuma makanan tak spt akak...sya up skit..mak buat stok smbal tumis...so ari2 gorg telur + smbal tumis+kicap=makan tnpa byk soal....mak abah pi kje....skang akibatnya sya sgt2 la pemakan....:)

ya-ummi said...

salam,

kak nani cuba goreng peria katak tu dengan tepung beras, campurlah garam kunyit/serbuk kari hasilnya peria aka crunchy walupun dah lama digoreng :)