Monday, June 14, 2010

1 Rejab

Salam pagi yang redup.Matahari masih malu-malu tersipu dibalik mendung yang diam. Sesekali kicauan burung mencetus irama indah di hening pagi ini.Hari bermula. Walau terang walau mendung waktu berdetik jua.

Hari ini 1 Rejab. Saya berpuasa sunat. Insyallah. Sesudah puasa yang utama dalam bulan Ramadhan, kita disunatkan berpuasa di dalam bulan bulan haram (suci) ; iaitu empat bulan kesemuanya. Dzul-Qa'edah, Dzul-Hijjah, Muharram dan Rejab sesuai dengan firman Allah Ta'ala :-

"Sesungguhnya jumlah bulan pada sisi Allah ialah dua belas bulan dalam ketetapan Allah, dihari Dia mencipta langit dan bumi, diantaranya empat bulan haram (suci)"

(At-Taubah:36)


Ada riwayat mengatakan bahawa berpuasa sehari dalam bulan haram (suci) itu menyamai berpuasa tiga puluh hari dari bulan lain. Dan seterusnya berpuasa sehari dari bulan Ramadhan menyamai pahala berpuasa tiga puluh hari dari bulan-bulan haram (suci). Riwayat lain pula mengatakan bahawa sesiapa yang berpuasa tiga hari berturut-turut dari hari-hari di bulan-bulan haram, iaitu Khamis, Jumaat dan Sabtu, nescaya dia akan dilindungi Allah dari api neraka.

4 comments:

anymz said...

alhamdulillah..kita sependapat nani...sedih saya ada orang tak percaya dgn amalan2 sunat macam ni..
benda yg baik apa salahnya kita buatkan? tapi ada yg mengatakan ini amalan bidaah.

abang ensem said...

Alhamdulillah..

an15 said...

Thanks for the reminder. Bz ngn idup smpai lupa amalan sunat ni. Thanks again..

IbuKhayra said...

thanx for sharing kak.. insyaAllah akan berpuasa pada Khamis-Sabtu ini..