Wednesday, August 11, 2010

Yang Buruk Tulah Abang Sayang

Sa'lam pagi ramadhan yang hening....yang penuh keberkatan...yang penuh kasih sayang...yang ingin ku miliki sampai bila-bila....seperti kau ingin memiliki ku sampai bila-bila...moga Allah jadikan hati ini milikmu....tidak memandang yang lain selain darimu.....taat setia padamu.....dan akhirnya syurga itu tempatku.Aku mahu menyintaimu sampai bila-bila.

Salam semua. Semuga ramadhan tahun ini kita mulai dengan perasaan penuh kasih sayang terhadap yang paling dekat mahupun yang jauh...suami-isteri...anak cucu...kaum keluarga....jiran tetangga...sahabat handai dan kepada para muslimin dan muslimat.

Sebab tu saya menamakan kuih raya tahun dengan nama yang lembut dan penuh kasih sayang. BEAUTIFUL BLUEBERRY....indah kan? BABY PEANUT...comelkan? ROMANTIC HAZEL.......adeiih.SWEETHEART CAANDY...aduh..dduh.duh. DARLING CEREAL.... amboi....VANILA KISSES....kan main lagi!!!

Bila adik saya Nadia datang rumah dan dengar nama-nama kuih saya..diapun apa lagi..."hamboi...nama...bukan main lagi...ni kuih yang rupa buruk ni namakanlah ABANG SAYANG..selalu yang buruk tulah orang dok panggil abang sayang....

La boleh pulak CHOCHOLATE CRUMPY tu dikatakan buruk...

Alhamdulillah banyak juga yang menempah kuih raya saya tahun ni. Ada yang mahukan kuih seawal dua minggu puasa. Bak kata Kelly Chantek...sekarang nama KUIH RAYA tak berapa relevan kerana banyak orang nak kuih tu masa puasa. Memang betul...ada tu yang suka makan waktu bulan puasa.Kalau dah hari raya dia dah tak berapa lalu...so elok benarlah kalau dia kata dia nak KUIH PUASA.

Bagi saya, waktu yang saya paling suka makan kuih raya ada beberapa situasi...

1. Masa saya kecik-kecik dulu....bila terbau mak saya bakar kuih bahulu...kuih lain tak berapa mengancam makan panas-panas...tapi kuih bahulu..perghh..bakar pulak atas bawah pakai bara kayu api...ya ampun, sanggup berlakun buat-buat lembik berpuasa walhal bila mak leka sahaja saya cepat-cepat sambar masuk poket baju...pastu makan sorok-sorok kat anjung depan rumah.

2. Masa kecik-kecik jugak...bila kuih masih bersusun dalam tin susu dumex yang tinggi tu (dulu tin susu tinggi-tinggi)jual mahal tak lalu konon...bila dah nak tinggal satu dua layer jer dalam tin tu mulalah...berebut dengan adik beradik.Sanggup tuang serdak kuih atas tangan ...poppp masuk mulut sampai bersembur tersedak-sedak.

3. Yang ini dari kecik sampai besar..kalau pergi beraya kat rumah orang memang suka sangat rasa semua kuih raya yang terhidang. Kalau kuih tu tak sedap...memang tak boleh nak masuk...masuk dalam tisu...genggam dalam tangan.Kang tak habis makan takutlah tuan rumah tu nampak kecik ati pulak.Tapi kalau sedap...memang boleh makan sampai kenyang...ada kes tu...masuk dalam tisu jugak...makan masa perjalanan balik.

4. Masa ni dah dewasa lah...waktu malam hari raya. Adik-beradik semua dah sampai kampung. Masing-masing bawa kuih raya...so lepas buka puasa tu saya paling suka merasa satu-satu kuih raya yang kami bawak.

Nampak sangat usia dah semakin tua walau gelagat macam orang muda sebab asyik dok terkenang nostalgia zaman kecik-kecik jerr...

Kalau waktu usia dah semakin menginjak ni...saya paling suka buat biskut-biskut masa musim hujan.Masa tu cuaca dingin..nyaman..kalau bakar kuih...satu taman berbau enak...perut pun selalu lapar...hidang bersama teh panas....hmmmm ngap-ngap tak sedar dah habis sepiring.

Kerana saya mahu semua pembaca blog saya merasa kasih sayang saya.....maka saya beri masa untuk mereka membuat pesanan kuih raya sehingga HARI SELASA DEPAN!

Sesiapa yang menyayangi saya masih boleh menempah kuih raya saya di 012 395 9779. Thanks dear.....

14 comments:

Kelly Chantek said...

salam Kak.

ongkosnye sudah dikirimkan petang semalam dari CIMB KLCC jam 1928hrs.

S003/9815 seq no :9462

sekian terima kasih :p

'Cikgu Padi' said...

lawak la aunty ni...pape pon selamat menjalani ibadah puasa dan berperang menyiapkan kuih raya....

aNIe said...

Nani...nanti kira akak punya berapa...akak kalau boleh nak seminggu sebelum raya...ataupun lepas raya masa balik sini pun okay jugak...hehehe

lili *-* said...

Teringat kek bahulu arwah nenek saya~

Jom tukar theme blog disini

PutraRocker said...

salam 2 ramadhan waka waka

aznur said...

akum kak, rasa nak pesa la kuih akak nie..tapi saya kat sabah..bole pean ker...bukan apa..nak lain daripada lain..kalu beli dekat sabah, pegi umah org sebelah..aikk..mcm rupa kuih raya aku jak..tada masa nak buat walau teringin sangat nak buat sendiri...tapi, tak pa, tahun nie nak merasa kuih dari pos laju pilak...bole kak?

Sha Syalizz said...

Aunty,

tade gambar kuih raya ke?

Kaunter Streamyx Acol said...

selamat menyambut bulan ramadhan
pendaftaran streamyx percuma di blog saya
streamyxacol.blogspot.com

sya said...

Nani.

Tolong tenguk Inbox FB kejap lagik, sya nak order kuih.

piscesandleo said...

Salam Kak Nani..nk ty penghantaran mcmana yer..amik sendiri ker

eynda said...

Kak nani...nak singgah rumah akak boleh? ada tak biskut yg ready made...atau kena order aje ke?

zyezah said...

aunty kalau kami kat sarawak ni nak order boleh x? hurm :D

mamashasha said...

Salam akak, bahulu panas2 mmg best bau dia
Perghhh mengancam rangup pulak tu tiba2 teringat
Arwah nenek yg selalunya subuh2 lagi dh pkul telur
Buat bahulu! Dah tinggal kenangan zaman tu.

Sy baru perasan kuih raya akak namanya gempak2
Belaka...hehe

Mat Gebu said...

Menarik tulisan puan, sungguh nostalgia...kuih baulu sungguh sinonim kan dengn kita orang2 melayu (erkk ai 50% je melayu..mcm mana tu?). Lagi satu nama2 biskut puan..sungguh romantik dan "manja"...